Štvrtková recenzia (#12): Fallout 4

Fallout s číslovkou 4 je v skutočnosti piatym plnohodnotným pokračovaním a už tretím dielom, ktorý sa môže pochváliť plnohodnotným 3D spracovaním, ktoré sériu prenieslo do 21. storočia. Jedna z najväčších herných udalostí tohto roka pritom sľubovala obľúbenú RPG sériu okoreniť moderným sandboxovým poňatím, ktoré je tu reprezentované osadami, o ktorých rozvoj sa hráč môže (ale nemusí) snažiť.

Ďalšie zo série recenzií nájdete TU

Pamätáte si ešte na vydanie Falloutu 3? Mnoho fanúšikov pôvodných izometrických dielov vyhlasovalo, že už to nie je Fallout, že ich obľúbená RPG séria bola zredukovaná na obyčajnú strieľačku v postapo svete, vlastne taký postapo Elder Scrolls, čo je prirovnanie, ktoré vzhľadom k rovnakému vývojárskemu štúdiu nemohlo každého nenapadnúť. Vykúpenie prišlo s "vedľajším" dielom New Vegas, ktoré dostali do rúk v súčasnosti jednotky na poli západných RPG, Obsidian. Do série sa vrátili rozum, príbeh, skvelé dialógy aj humor, ale kto by čakal, že sa Bethesda tohto stebla chytí, bol by na omyle. Štvrtý diel totiž pravoverných fanúšikov Falloutu dorazil, keď sa zbavil aj tej poslednej ikonickej vlastnosti pôvodných hier - RPG systému. Ten síce v nejakej podobe v hre nájdeme, ale so štvoricou predchádzajúcich hier už toho má spoločné veľmi málo. Nového dna tiež dosiahli aj dialógy a totálne nudné NPC postavy.

O čom to je?

Nie je veľa dôvodov, prečo sa o príbehu vo Falloute 4 baviť. Ide skôr o prvotný impulz pre vašu postavu, aby začala preskúmavať pustatinu a konkrétne jej časť nazývanú Commonwealth. V momente, kedy k naštartovaniu onej motivácie dôjde, asi budete cítiť istú zainteresovanosť, ale ak nepôjdete tvrdo po príbehovej linke hry, tak po 10 hodinách už budete musieť z pamäte dolovať, prečo že to všetko zabíjanie a budovanie robíte.

Je úplne jedno, ako ste sa ocitli v postapokalyptickom svete, je úplne jedno, aká je vaša motivácia, pretože Fallout 4 je typickým dieťaťom Bethesdy, ktoré je dušou slobodné a nie príliš sústredené, a aj keby malo nejaký veľký životný príbeh, rovnako ho nevie rozprávať . Pustatina je pustá a plná Ghulov (avšak nie tých so zachovanými rozumovými schopnosťami), všetko je úbohé, (na totálnu nukleárnu vojnu to veľmi nevyzerá) a najväčšiu srandu si užijete v instancovaných dungeonoch a budovách, opäť po vzore ostatných hier od Bethesdy až po loading - hru inštalujte na SSD, inak sa z toho zbláznite.

Ako sa to hrá?

Možno to tak zatiaľ nevyzerá, ale Fallout 4 má čo ponúknuť. A nie je toho málo. Musíte sa ale nechať viesť hrou a zakázať si projekciu vlastných prianí a predstáv "ako by sa mal Fallout hrať". Ide totiž o hru veľmi odlišnú od zvyšku série a zároveň ide aj o výrazné rozvinutie toho, o čo sa Bethesda obyčajne snaží - na open-world, očividnejšie ako kedykoľvek predtým, totiž montuje aj prvky sandboxu.

Podarená strieľačka v otvorenom svete

Najprv ale k samotnému ovládaniu postavy. Tu sa na prvý pohľad nič moc nemení. Máme tu prepínanie medzi prvou a treťou osobou, spomalenie času vo Vats "akoby ťahovom" systéme a strieľanie po vzore FPS hier (aj v pohľade tretej osoby ide o klasickú FPS hrateľnosť, pretože chýbajú pohybové a krycie možnosti, ktoré sú pre TPS špecifické). Granáty majú vlastné tlačidlo, zbrane i consumables si môžete dať do deviatich (hlavne na gamepade) rýchlo prístupných pozícií, ale hlavne, a to je veľmi veľká zmena, bol výrazne vylepšený gunplay.

Kým Fallout 3 bol ako strieľačka veľmi kŕčovitý a neintuitívny, tak v momente, keď skúsite Fallout 4 ako strieľačku hrať, uvidíte veľký posun - a ak vám nie sú FPSky proti srsti, asi sa budete aj skvele baviť. Gunplay pôsobí uveriteľnejšie a intenzívnejšie. Svoju úlohu zohrávajú aj útoky zblízka, veľké množstvo granátov (lietajúcich vašich smerom) a veľká kopa zbraní, s ktorými veľmi skoro prídete do styku.

RPG prvky sú prekopané a zjednodušené

Keď si chcete zahrať hlavne RPGčko, choďte o dom ďalej, rovnako ako keď si chcete zahrať hlavne typického zástupcu série Fallout. Rozvoj postavy tu samozrejme je a dokonca sa drží systému pomenovaného SPECIAL, ktorý dopĺňajú staré známe perky. Až na to, že o žiadny SPECIAL nejde a perky sú jedinou možnosťou, ako postavu rozvíjať.

Špecifikom fallout hier bolo, že namiesto povolania sa pre obmedzenie a vyprofilovanie postáv používal systém SPECIAL, ktorý obsahuje 7 vlastností postavy, ktoré majú až na výnimky fixnú veľkosť. Vlastnosti sa pohybovali medzi jednotkou a päťkou, kde päťka bola priemer, desiatka majstrovstvo v danej oblasti a jednotka hraničila s vážnym nebezpečenstvom, že na danú vlastnosť postava veľmi skoro príde. NIČ také vo Falloute 4 ale neplatí.

Systém SPECIAL má síce 7 vlastností vo veľkostiach od 1 do 10, ale ako základ tu nie je 5ka, ale 1ka. Vytráca sa onen záporný prvok, kedy ste v niečom mohli byť naozaj zlí, takisto ako normálni ľudia. A ak ste si vo Falloute chceli vytvoriť postavu raketového inžiniera-ostrostrelca s charizmou JFK, museli ste sa zároveň stať prekliatou bábikou, ktorá nič neunesie a najskôr ju zabije prvá vec, na ktorú v pustatine narazí.

To vo Falloute 4 nehrozí. Na začiatku máte niekoľko bodov, ktoré môžete do špeciálu rozhodiť. Vyššie vlastnosti ovplyvňuje nejaké druhotné vlastnosti, napríklad pri Sile je to nosnosť a melee damage, ale hlavne má každý Perk nejakú prerekvizitu v korešpondujúcej SPECIAL vlastnosti. Ak teda chcete pokročilé perky založené na Charizme, musíte v nej mať dostatok bodov. Čo celý systém "ničí" je možnosť pri získaní levelu okrem odomknutia nového Perku (alebo vylepšenie existujúceho, pretože perky tu majú viac stupňov) aj zvýšiť jednu SPECIAL vlastnosť. Vo výsledku teda vaša postava môže mať čokoľvek - nie síce všetko, pretože Perkov je naozaj veľa, ale rozhodne všetko dôležité áno. Môžete craftiť ako o život, prehovárať ľudí svojím šarmom, byť raketový inžinier, mlátiť ako Rocky a stať sa miláčikom pani Šťasteny.

A aby sme nezabudli, klasická sada skillov vôbec vo Falloute 4 nie je. Hoci je nový systém funkčný, rozhodne ide o pošliapanie kvalitného dedičstva z minulých dielov. Jeho výhodou je obrovská voľnosť (môžete mať všetko, čo chcete), nevýhodou potom istá nuda ukrývajúca sa v nulovom tlaku na rozumné voľby a špecifický herný štýl. Môžete proste robiť čokoľvek, čo úplne nekorešponduje s RPG žánrom a jeho "hraním role", pokiaľ teda nechcete hrať za nadčloveka vytvoreného z génov MacGyvera, Sheldona Coopera a Herkula.

Budovanie hrá najväčšiu rolu

Od hlavnej slabiny prejdeme hneď k najväčšiemu lákadlu, ktorým je bezpochyby crafting, scavenging a budovanie vlastných osád. V tomto ohľade ide o skutočný sandbox, obmedzený snáď len tým, že osady majú pevne definované miesto v hernom svete, takže nemôžete ísť Pustinou a povedať si, že tu sa utáboríme. Samotná správa osád je ale skvelá. Musíte im zaistiť vodu, jedlo, ochranu a postele, ale ako k tomu dospejete, je len vaša vec. Vysadíte melóny alebo paradajky? Postavíte studňu alebo obrovskú čističku vody, ktorá ale vyžaduje elektrinu? Ochránite svoju osadu automatickými vežami (s rôznou palebnou silou) alebo militarizáciou obyvateľstva? Postavíte prístrešky podľa svojho, alebo využijete prefabrikované budovy? Doladíte prostredie dekoráciami, funkčným osvetlením a pascami proti nepriateľom alebo si nebudete nič komplikovať a zostanete pri sparťanskom sústredení na prežitie?

Budovanie spotrebováva materiály, ktoré získavajú vo svojej dielni - do dielne nosíte predmety, ktoré sa potom automaticky šrotujú na potrebné materiály, prípadne môžete materiály získavať aj šrotovaním vecí v rámci vašej osady, pretože tie sú vždy vybudované na miestach plných pozostatkov predvojnovej civilizácie, ktoré je možné vyťažiť. Celý systém je jednoduchý ale dostatočne komplexný, aby vás k obrazovke prikoval na desiatky hodín. V zásade je potom Fallout 4 skôr budovateľskou stratégiou prerušovanou plnením questov (mnohokrát spočívajúcich v získavaní ďalších osád...) a prieskumom prostredia (to aby ste získali viac vzácnych materiálov, ktoré potrebujete k budovaniu pokročilejších vecí a ku craftingu). Hoci to k Falloutu veľmi nesedí, zábava je to vynikajúca.

TIP: Aby ste si ušetrili nervy, odporúčame Perk Local Leader, ktorý vám umožní budovať zásobovacie cesty medzi osadami - všetky takto prepojené osady potom zdieľajú materiály v dielni, takže sa vyhnete frustrácii, že vám v opomínanej osade chýbajú materiály.

Crafting je super

Crafting prebieha v špecializovaných "dielňach", ktoré nájdete v osadách aj na iných miestach, prípadne si ich môžete v osade postaviť. Dôležité je, že tieto dielne zdieľajú materiály s hlavnou dielňou (workshopom), takže nemáte žiadne problémy s manažmentom, najmä ak máte všetky osady prepojené zásobovacími cestami.

• Power armor station vylepšujete svoje Power Armory (áno, budete ich mať viac) a to o módy aj funkčné nátery, ktoré napríklad zvýšia konkrétnu rezistenciu, ale v zásade si asi vyberiete ten, ktorý považujete za najviac cool. Možností je naozaj veľa a tak nejako pripomínajú tuning auta, ktorého rolu trochu Power Armor supluje.
  • Armor workbench môžete šrotovať a módovať zbrane a oblečenie. Každý kus môžete vylepšiť množstvom rozlične kvalitných módov, ktoré zaistia napríklad vyššiu ochranu, rezistenciu alebo naopak nižšiu hmotnosť.
  • Weapons workbench zase upravuje zbrane a tu sa môžete naozaj vyblázniť. Pridávať rôzne bajonety, zásobníky, pažby a dokonca úplne vymeniť typ nábojov, ktorý zbraň spotrebováva.
  • Chemistry Station sa hodí na vytváranie drog, granátov a špeciálnych nábojov (rôznych druhov) do jednej zbrane.
  • Cooking station je potom jednoducho ohnisko, na ktorom si môžete upiecť mäso krtkopotkanov a ďalšie pochúťky.

Grafika a technické spracovanie

Vedľa RPG systému je grafika ďalšou kontroverznou témou, kde ale naopak musíme dať hre, respektíve vývojárom za pravdu. Hra vyzerá dobre, najmä v interiéroch, kde sa nebojí veľkých kontrastov svetla a tmy aj detailných modelov najmä industriálnych stavieb a strojov. Nejde len o zvýšenie farebnosti grafiky, pribudli i detaily a efekty, zlepšil sa aj leveldesign. To je pre hru úplne zásadné, pretože je postavená na tom, že chcete jej svet preskúmavať, čo bez problémov funguje.

Čo sa týka náročnosti na hardvér, tak by to mohlo byť lepšie, ale o žiadnu tragédiu nejde. Na bežnej hernej zostave si zahráte bez problémov a nie je problém dosiahnuť stabilných 60 snímok za sekundu, keď sa vzdáte nejakých tých (väčšinou nepodstatných) detailov a efektov.

Kde hra nezaprie svoje Bethesda dedičstvo, je pomerne vysoká úroveň zabugovanosti. Sem tam sa jednoducho objaví problém, kvôli ktorému je potrebné naloadovať alebo hru vypnúť, a tie isté bugy sa objavujú pravidelne. Nejde však o nič, čo by hru vyložene zrážalo a do hodnotenia sa to prejavuje iba drobne.

Sčítané a zhrnuté

Fallout 4 je veľmi dobrá hra. Nevolať zase Fallout, asi by dostala o bodík, možno o bodík a pol vyššie hodnotenie, lenže novinky, ktorými bol najmä RPG systém pôvodných hier nahradený, sú o toľko horšie ako riešenie v starých dielach, že je za to hru nutné potrestať. Príliš okato je totiž zrejmé, že má hra tonu nevyužitého potenciálu a že by jednoducho mohla a mala byť výrazne lepšia, než je. Zároveň nie sú jej lákadlá (gunplay a crafting) zas tak výnimočné, aby to zmeny v systéme ospravedlnilo.

HODNOTENIE: 6.5/10

Autor: Redakcia  |   Publikované: 11.3.2016   |   Zobrazené: 3213x

Značky