Stiahnut.sk

Aliens: Dark Descent robí značke konečne výborné meno, ctí predlohu a prináša skvelý mix žánrov

V oblasti žánrových mashupov sme boli v posledných rokoch svedkami mnohých úžasných spojení. Koncept survival izometrickej taktickej sci-fi akčnej strieľačky, ktorá má prvky ovládania z real-time stratégií ma však úplne zaskočil. Aliens: Dark Descent je stelesnením tohto netradičného spojenia a do svojej izometrickej taktickej akcie založenej na bojových jednotkách včleňuje stealth prvky a intenzívny manažment zdrojov.

Keď hra funguje na plné obrátky, dokáže vystihnúť podstatu filmu Aliens z roku 1986 ako žiadna iná v poslednej dobe. Napriek svojim strhujúcim kvalitám je však Dark Descent poznačený frustrujúcimi technickými problémami, ktoré bránia jeho inak hladkému priebehu. Tento aspekt je ale, verím, dočasný a postupne prídu vylepšenia, ktoré technickú stránku hry doladia.

Hra čerpá inšpiráciu z hier XCOM, Darkest Dungeon a Shadow Tactics: Dark Descent, no zároveň pôsobí veľmi jedinečne, sviežo a živo. Na rozdiel od mnohých hier nesúcich licenciu Aliens, ktoré mylne kladú dôraz na vyžívanie sa v chaose s pulznými puškami, sa táto hra obratne zameriava na základné témy série, ktorými sú paranoja a všadeprítomné nebezpečenstvo. Znovu vzbudzuje strach obklopujúci aj najobyčajnejších votrelcov, čím znovu oživuje ich desivú prítomnosť.

Hoci je možné zapojiť sa do plnohodnotných prestreliek a zaznamenávať jeden kill za druhým, každé stretnutie s xenomorfom zalarmuje hniezdo a spustí tikajúce hodiny. S pribúdajúcim časom sa xenomorfovia množia a sú čoraz agresívnejší, čím sa zvyšuje celková náročnosť každej.

Optimálnym prístupom je často zostať úplne neodhalený. Ak však vzbudíte pozornosť týchto nepriateľov na vysokej úrovni povedomia hniezda, dôsledky sa stanú hrozivými, čo vedie k vyvolaniu silných bossov votrelcov a väčšieho počtu peších bojovníkov z ich radov. Táto dynamika vedie k bojovým ústupom stiesnenými chodbami a nervy drásajúcim chvíľam skrývania sa v zásobovacích miestnostiach a modlenia sa, aby hliadkujúci xenomorf nenarazil na vašu polohu.

Hra dômyselne kombinuje stresovú atmosféru so systémom uvedomovania si roja a ponúka prirodzený vývoj od počiatočných potýčok s jedným dronom až po neúprosný útok, kde jeden nesprávny krok môže mať za následok úplné vyhladenie vašej jednotky. Humanizuje vašich vojakov a núti vás starostlivo riadiť ich fyzickú a psychickú pohodu.

Niekedy je múdrejšie požiadať o vyslobodenie, pričom ciele misie zostanú nedokončené a na mape kampane vám vznikne značná časová penalizácia. Táto obeť však zabezpečí zachovanie životov vašich bojovníkov. Každá misia tak odráža zážitok z pútavého filmu o Votrelcovi, ktorý sa postupne stupňuje až do crescenda výkrikov a streľby.

Napriek množstvu pozoruhodných dizajnových konceptov však technické nedostatky Dark Descent vrhajú na celkový zážitok nepekný tieň. Zatiaľ čo drobné a bizarné chyby, ako napríklad zle synchronizované dialógy v cutscénach, možno prehliadnuť, kritickejšie problémy si občas vynútia opakovanie celých misií.

Dokonca aj po tom, čo bol počas recenzovania vydaný podstatný a vskutku užitočný patch, niektoré základné mechaniky nefungovali tak, ako mali. Pri jednej príležitosti napríklad zostal merač stresu na maximálnej úrovni aj v neprítomnosti akýchkoľvek votrelcov, čo spôsobilo, že celá moja jednotka prepadla šialenstvu a vyústilo to v okamžitý ústup.

Tieto problémy sa vyskytujú so znepokojujúcou frekvenciou a majú charakter zlomu hry, takže je náročné ich prehliadnuť. Väčšinu z nich síce možno obísť reštartovaním misie, ale takéto opatrenia často vedú k strate viac ako hodinového postupu. Dokončenie celej kampane s 12 misiami zaberie približne 30 hodín času, ale značnú časť tohto času aktuálne strávite opakovaním misií postihnutých chybami alebo opätovným návratom do tej istej lokality s čerstvou jednotkou po nútenom ústupe.

Našťastie, kampaňová vrstva Aliens: Dark Descent je na tom oveľa lepšie a má menej nedokonalostí. Správa výskumu, zdravotníckych zariadení, výcviku, vybavenia a dokonca aj terapeutickej kliniky na riešenie dlhodobých psychických tráum je uľahčená na palube havarovanej lode USCM USS Otago. Používateľské rozhranie je vo všeobecnosti prehľadné a dobre riešené, hoci má niektoré zvláštnosti. Napríklad som nevedel pochopiť, prečo nemôžem vylepšovať výstroj mariňáka z tej istej stránky, kde priraďujem nové schopnosti.

Systém postupu v hre môže pôsobiť trochu striedmo, najmä vzhľadom na to, že zamorenie planéty sa každým dňom stupňuje, čo vedie k zvýšenému počtu hliadkujúcich xenomorfov na každej mape. Mariňák na desiatej úrovni sa celkovo necíti podstatne efektívnejší ako nováčik, najmä pokiaľ ide o štatistiku odvahy, ktorá určuje, ako rýchlo akumuluje stres. Rôznorodosť tried, od ikonického inteligentného strelca až po seržanta, ktorý bráni členom družstva v samovražde, však ponúka dostatok príležitostí na špecializáciu a synergické stratégie.

Túto hĺbku hrateľnosti sprevádza presvedčivý príbeh, ktorý sa vyhýba opakovaniu ktoréhokoľvek z predchádzajúcich filmov o Votrelcovi. Do popredia sa dostávajú zaujímavé postavy s morálne rozporuplnými motiváciami, hoci voiceover občas trpí nekonzistentnosťou kvôli nedostatku jedinečných hlasov mariňákov, ktoré by účinne odlíšili celú súpisku.

Dosť rušivo pôsobí, keď veliteľ družstva počas chvíľ, kedy chcete zostať potichu a v stealth móde, neustále vykrikuje zbytočné frázy, ktoré v tom momente pôsobia až smiešne. Napriek tomu hlavné postavy podávajú počas najdramatickejších sekvencií skutočne nezabudnuteľné výkony.

Prostredia hry sú vizuálne úžasné a zachytávajú nielen štýl, ale aj atmosféru kultového druhého diela Jamesa Camerona. Spôsob, akým sa hmla rozžiari, keď sa s ňou pretne lúč baterky, obnovuje pichľavú hru svetla a tieňa, ktorá sa nachádza vo filme.

Zvukový dizajn ešte viac umocňuje zážitok, pričom vašu cestu cez votrelcami zamorené oblasti planéty Lethe neustále sprevádzajú znepokojivé zvuky. Široká škála typov misií a cieľov navyše zabraňuje tomu, aby každé nasadenie pôsobilo repetitívne, a neskoršie zvraty prinášajú nečakané variácie nepriateľov, ktoré udržujú hrateľnosť sviežu a nepredvídateľnú.

Verdikt Aliens: Dark Descent

Herný Votrelec už nutne potreboval zaskórovať, čo sa Aliens: Dark Descent darí. Ide o kombináciu žánrov a sviežosti, ktorá dáva látke úplne nový rozmer, a zároveň si ctí filmové predlohy a vnáša do hry atmosféru z prvého aj druhého Votrelca. Nestavia ale na už známych príbehoch. Predstavuje úplne nové postavy, nový príbeh aj lokality, ktoré pôsobia tak, ako keby sme ich už niekedy videli, ale ide len o šikovnosť tvorcov postaviť hru na atmosfére z filmov.

Napriek technickým nedokonalostiam, ktoré dúfame, že sa čoskoro odstránia, ide o jeden z najvydarenejších herných zárezov zo sveta Aliena, ktorý je originálny, nebojí sa nového prístupu a ctí si to, prečo fanúšikovia z celého sveta Votrelcov zbožňujú.

Autor: Redakcia  |   Publikované: 9.7.2023   |   Zobrazené: 628x

Značky

Podobné články

Diskusia

Žiadosti o rady prosím presmerujte do poradne.

Napísať odkaz

Meno:
Email:
Opište znaky opačně  5 2 4 9 4 c  :
 
Odkaz :

Stiahnuť - Kontakt - Pridanie aplikácie - RSS - Redakcia