Crowdfunding a financovanie hier i HW pred Kickstarter
Crowdfunding nie je žiadna veľká novinka, jeho predkov by sme našli už 300 rokov späť. Dnes sa však dostáva do popredia a jeho najväčšou platformou je Kickstarter.com. O čo ide, prečo to existuje, aké to má výhody a nevýhody? Všetko sa dozviete v článku a navyše si povieme ešte o pár najúspešnejších, či najnádejnejších projektoch.
O čo ide?
Crowdfunding je spôsob financovania projektov, ktorý sa vyhýba tradičným vydavateľským a producentským štruktúram. V preklade ide vlastne o davové financovanie . Páči sa vám nápad umelca, ktorý potrebuje milión korún na vydanie svojho albumu? Stačí nájsť tisíc mecenášov, ktorí vložia nejaké to euríčko a album bude na svete. Prispievajúci ľudia si väčšinou v tomto príspevku platia aj právo dostať výsledný produkt zdarma.
Výška príspevkov sa líši podľa toho, na čo sa poskytuje príspevok. Je zrejmé, že ak je podporovaný produkt hmatateľný a drahý na výrobu, bude minimálny príspevok zahŕňajúci aj získanie produktu vyšší, ako keď ide o softvér, alebo digitálne umelecké dielo.
Prečo to existuje?
Pretože prináša slobodu tvorcom, komunite aj davu. Tvorcovia sa v prvom rade nemusia o plody svojej práce deliť s investormi. Za získané peniaze vytvoria produkt, odvďačia sa podporovateľom podľa stanovených pravidiel a potom už idú všetky zisky im. V prípade, že by ich podporil investor, idú finančné náklady, riziká, ale aj zisk investorom.
Ďalším dôvodom je nespokojnosť ľudí s mainstreamom, ktorý síce zarába veľa peňazí, ale deformuje isté okrajové záujmové skupiny. Ideálne to je vidieť na úspešných finančných kampaniach pre herné projekty. Ide prevažne o old - school RPG hry (Shadowrun, Wasteland 2, Torment, Project Eternity) a ďalšie žánre, ktoré sa investorom veľmi podporovať nechce (vesmírny simulátor Star Citizen alebo adventúra Double Fine Adventure a mnoho ďalších).
Výhody
Ako prvú výhodu uvedieme, že backer (prispievajúci) nie je investorom. Z toho sa odvíja všetko ostatné. Každý backer riskuje len pomerne malú sumu, ktorú do projektu dáva, ale tiež za to nemá žiadne podiely na zisku. Nezaujíma ho teda, či projekt komerčne uspeje, čo je zásadné a dovoľuje to vzniknúť aj projektom pre veľmi úzku skupinu nadšencov.
Ďalšou výhodou je tiež to, že pre tvorcov je crowdfunding istotou, že im nikto nebude do tvorivého procesu zasahovať. S prípadným úspechom sa potom tvorcovia môžu tešiť aj na zisk, ktorý pôjde priamo do ich vreciek, nie na ďalšie luxusné domy a autá investorov. Nie je náhoda, že si svoje sny na Kickstarter plní aj tak známe vývojárske štúdio ako Obsidian, ktoré pre Bethesdu vytvorilo Fallout: New Vegas alebo pre LucasArts nemenej populárne Knights of the Old Republic 2.
Nevýhody a nebezpečenstvo
Hlavné nevýhody sú zrejmé - Backeri preberajú riziko, že o svoje peniaze prídu výmenou za neuspokojivý výsledok. Proste nikdy nikto nevie, či výsledná kniha, hra, alebo čokoľvek iné bude stáť za to. Raz sklamaný prispievajúci potom môže stratiť o celú sféru záujem a počet možných Backerov sa zmrští.
Inými slovami, stačí pár zaváhaní, ako je konzola pre android Ouya, a ľudia prestanú crowfundingu veriť.
Ďalším nebezpečenstvom je "evolúcia" tohto systému, ktorá síce nehrozí samotnému Kickstarterovi, ale do budúcna môže hrať dôležitú úlohu. Ide najmä o modely financovania, v ktorých sa z Backera stáva zároveň aj investor. To opäť povedie k tomu, že ľudia budú vyberať predovšetkým také projekty, ktoré majú šancu zarobiť im peniaze.
Kickstarter
Kickstarter je platformou pre crowdfunding, ktorá umožňuje tvorcom v najrôznejších kategóriách zmeniť svoje sny na skutočnosť. Teda za predpokladu, že sny s tvorcom zdieľa aj dostatočné množstvo Backerov. Medzi finančne najúspešnejšie projekty patria napríklad chytré hodinky Pebble, ktoré vybrali vyše 10 miliónov dolárov, alebo vesmírny simulátor Star Citizen, ktorý vybral na Kickstarteri 4 milióny, ale dohromady získal aj z iných zdrojov zatiaľ vyše 16 miliónov dolárov.
Spomenúť musíme aj Ouyu, ktorá vybrala 8 miliónov dolárov, ale zatiaľ sú z nej ľudia mierne povedané rozladení kvôli funkčnej obmedzenosti (zásadne orezaný android) a cenám hier aj podivnému ovládaču, ktorý je ťažký a nie príliš kvalitný.
A ako sa Kickstarteru darí? Skvele, hlavnými podporovanými kategóriami sú hudba a filmy, ktoré sú nasledované hrami. Len na hry bolo v roku 2012 odoslané vyše 83 miliónov dolárov rozdelených do 2 796 projektov.
Kickstarter samotný je spoločnosťou, ktorá inkasuje 5 % z vybranej sumy úspešných projektov, čo sa nám zdá viac než férové, pretože poskytuje kvalitnú platformu aj skvelý spôsob medializácie projektu.
Startovač.cz
Obdobou amerického Kickstarteru je v ČR platforma Startovač.cz, cez ktorú bolo zatiaľ úspešne podporených 9 projektov vrátane mobilnej verzie populárnej hry Brány Skeldalu a asi dvojnásobok projektov skončil neúspechom, čo je pomerne dobrý výsledok.
Diskusia