Štvrtková recenzia (#3): Grand Theft Auto V

Vyše 50 miliónov predaných kópií a legendárny status na konzolách starej generácie, novej generácie aj na PC. Čo sa na tom ešte dá recenzovať? Herný trh rastie šialeným tempom a piata generácia GTA skvele načasovala vydanie medzi old-gen a next-gen, to však neznamená, že ide o najlepšie GTA všetkých čias!

"Nové" GTA ide cestou San Andreas, ale nebojí sa priučiť aj niečo od príbehovejšieho GTA IV, napriek tomu podľa nás nedosahuje kvalít štvrtého dielu a zarytých priaznivcov San Andreas tiež nepresvedčí.“

Obrovská mapa

Hra je po komornejšom GTA IV opäť gigantom, ktorý strčí do vrecka aj San Andreas. Sama veľkosť by sa dala ešte pochopiť, ale nad úrovňou detailov už zostáva rozum stáť. K mestu a vidieku pribudol ešte obrovský podmorský svet, ktorý v novom GTA stojí za to preskúmavať. Aktivít je v GTA 5 dosť, ale ak sa chcete realizovať nad rámec kampane, odporúčame skôr GTA Online než singleplayerový variant.

Vydarený príbeh

Príbeh hry sa sústredí na tri postavy, šialenca, cholerického zbabelca a sympaťáka. Šialencom je samozrejme distribútor drog a zbraní Trevor, zbabelcom rodinne založený chlap Michael a sympaťákom Franklin. Staré dlhy, chybné rozhodnutia a FBI (v hre FIB) dajú príbehu poriadne grády a dokonca dôjde aj na jedno závažné rozhodnutie, ktoré ku koncu budete musieť s Franklinom urobiť.

Príbeh má teda kvality na to, aby vás na 20 hodín spoľahlivo zabavil, ale ak poznáte GTA IV, tak dobre viete, že to v Rockstare vedia oveľa, oveľa lepšie. Tam bola zápletka osobná, dramatická a ku koncu aj veľmi smutná, bez ohľadu na vašu závažnú voľbu. Proti tomu je GTA 5 len trochu agresívnym sitcomom, ktorý má svetlé chvíľky (Michaelov príhovor do duše Trevorovi, Michaelove seansy s psychológom alebo napríklad momenty s Franklinovým kamarátom Lamarom), ale po dohraní vo vás nezostane žiadny silnejší pocit. Nikovi nesiaha žiaden z protagonistov ani po členky.

Spracovanie na jednotku

Prvýkrát (na PC) od legendárneho GTA III sa v sérii podarilo spojiť atraktívnu grafiku a skvelú optimalizáciu. Vice City bolo na svoju dobu škaredé, to isté by sa dalo povedať o San Andreas, a keď potom konečne GTA IV predviedlo fantastickú grafiku, tak sa na mnohých PC nedalo dlho hrať kvôli krvavým hardvérovým nárokom. GTA 5 spája veľmi nadpriemerný vizuál a bezchybnú technickú stránku. Detailné modely i textúry, slušné efekty, skvelý dohľad do diaľky, bohatá fauna i flóra, jednoducho žijúci svet bez kompromisov.

Nedokonalostí by sa pár našlo

O príbehu, ktorý zostal za očakávaním, sme už hovorili. Veľa vážnejších problémov hra nemá, ale mnohé detaily dokážu trochu utlmiť nadšenie z inak perfektnej hrateľnosti.

Po prvé, polícia je neschopná. Policajné zložky vidíte na radare vrátane ich dohľadu a nikdy na vás nepôjde nič horšie ako helikoptéra. Slabota, slabota, slabota. Úteky pred políciou sú kvôli tomu malá výzva a hlavne sa pri nich akosi nedostavuje vyplavovanie väčšieho množstva adrenalínu do žíl.

Druhým problémom sú autá, dokonale ovládateľné a takmer nerozbitné. Práve demolácia zásadne pokrivkáva oproti predchádzajúcemu dielu, čo je veľká škoda a nelogický krok. Prečo sa vzdávať niečoho, čo skvele fungovalo v minulosti? Našťastie na PC tento problém už riešia módy.

Módy robia PC verziu unikátnou

Vyšší framerate je fajn, ale čo robí PC verziu naozaj výnimočnou, sú módy. Áno, na PS3 už ste si GTA 5 mohli zahrať dávno, rovnako tak na PS4 a na konkurencii od Microsoftu taktiež, ale až na počítači máte možnosť inštalovať stovky módov, ktoré dokážu z GTA urobiť úplne inú hru. Možnosti sú obrovské a už dnes existujú stovky módov, pritom ide ešte len o začiatok. Tým si môžeme byť istí, pretože podobný osud stretol aj GTA San Andreas a GTA IV - obidva tituly sa tešia priazni modderov a hráčov dodnes.

Technicky a herne zďaleka najvyladenejšie GTA vôbec. Nepôsobí zastaralo, ani ťažkopádne, ponúka obrovskú voľnosť a na PC aj žiarivú budúcnosť plnú skvelých módov. Niečo tomu však chýba. Hra vás nemá čím dostať do kolien. Nie je tak príbehovo intenzívna a osobná ako GTA IV ani nepôsobí ako sandboxové zjavenie San Andreas. Dokonca nie je ani tak preslnená a nadhľadom oplývajúca ako Vice City. Povinnosť a veľká zábava? Áno. Legenda? Len ťažko.

HODNOTENIE: 9/10

Autor: Redakcia  |   Publikované: 29.10.2015   |   Zobrazené: 4584x