Miner Wars: Arena - nažhavte sa na plnú verziu
Dlho očakávaný titul Miner Wars 2081 momentálne beží v testovacej verzii Alfa a čoskoro sa má pristúpiť k fáze Beta. Hoci nebol dátum oficiálneho vydania zatiaľ oznámený, nedočkavci si hru môžu zakúpiť v predpredaju už teraz. Jediný termín, ktorý bol zverejnený je veľmi všeobecný, posledný štvrťrok 2012. Pre netrpezlivých fanúšikov tohto zaujímavého (mimochodom českého) počinu bola vydaná príjemná mini hra s názvom Miner Wars: Arena. K dispozícii je na Steame alebo priamo na stránkach Miner Wars: Arena za 9,99 dolárov. Cena je, viac-menej, symbolická najmä preto, že mini hra má hráčsku komunitu navnadiť na hlavný titul, teda čierneho koňa spoločnosti Keen Software. Nejde však len o skrátenie si času pri čakaní na vydanie plnej verzie, hra prináša hodiny skvelej zábavy.
O čom je Miner Wars: Arena
Hra je postavená na engine hlavného titulu a čiastočne ťaží z jeho herného systému. Ten je ale v origináli omnoho komplexnejší, takže ide skôr o akýsi teaser. Dianie sa zameriava na ťažbu, lietanie a vzájomné súboje. Všetko je ale veľmi zjednodušené a upravené pre okamžité použitie. Vďaka tomu ide o ľahko dostupné pobavenie, ktoré má naozaj nízke hardwarové nároky.
Herný princíp
Hra ponúka proklamovaný 2.5D herný systém. To znamená, že hoci je všetko vymodelované v podarenej 3D grafike, hráč sa môže pohybovať iba po rovnej a ohraničenej ploche vesmírneho telesa. Ide o skutočný kompromis medzi 2D a 3D, je ale veľmi prínosný.
Hráč si môže vybrať z troch, respektíve štyroch módov Skirmish (Súboj), Tournament (Turnaj) a Splitscreen (Rozdelenie obrazovky – variant pre dvoch hráčov). Dodatočnou možnosťou je Special Edition (Špeciálna edícia). Ide o zvláštny typ hry zameraný na obranu vlastného elektronického generátora proti horde nepriateľov.
Vlastnosti a ovládanie
Hráč si na začiatku každého módu vyberá plavidlo a náročnosť. Loď má niekoľko parametrov, ktoré je počas hry nutné neustále vylepšovať. K najdôležitejším patria brnenie (životy), energia a štít. Po štarte sa hráčova loď objaví na základni. Honosný názov základňa vlastne označuje elektrickú dokovaciu stanicu. Slúži totiž iba na dobíjanie energie či brnenia a prípadný respawn.
Hracia plocha je veľký ohraničený priestor v tvare obdĺžnika. Ide o hornú časť telesa poletujúceho vesmírom. Jeho povrch je pokrytý materiálom, ktorý je potrebné ťažiť. Okraje sú ale nezničiteľné a rozpoznáte ich podľa odlišnej farby.
Po povrchu sú rozosiate základne kozmických baníkov. Keď hra odštartuje, každé plavidlo začne ťažiť (ničiť) okolitý materiál a hľadať dôležité prvky na vylepšenie lode. Pohyb a ťažba spotrebúvajú energiu, ktorú je možné dočerpávať na ľubovoľnej základni.
Ovládanie pohybu je tradičné – presúvate sa klávesmi W, A, S, D (vrátane úkrokov) a pomocou myši natáčate pohľad, mierite a ťažíte.
Ovládanie:
Pohyb – W, A, S, D
Smer – myš
Streľba – ľavé tlačidlo myši
Ťažba – pravé tlačidlo myši
Alfanumerické 1, 2, 3, 4, 5 – výber zbraní
Ťažba je zrejme založená na ultrazvukovom narúšaní štruktúry povrchu. Stlačením pravého tlačidla myši sa totiž zobrazí animované vlnenie pred loďou, ktoré je sprevádzané zvukom aktivovaného generátora. Po chvíli dôjde k rozpadnutiu povrchu, sprístupneniu ďalšej časti terénu a prípadnému objavu hľadanej suroviny. Počas ťažby je na krátku vzdialenosť možné detekovať skryté suroviny, čím sa proces stáva oveľa efektívnejším. Je teda dôležité sledovať zelené šípky, ktoré vždy vedú k umiestnení nerastov. Medzi surovinami – vylepšeniami je možné nájsť brnenie (navýši počet životov a doplní stav na maximum), štít (rovnaká funkcia ako pri životoch), energiu (to isté ako pri predchádzajúcich) a jednotlivé zbraňové systémy. Hráč na začiatku disponuje iba guľometom, no postupne môže svoj arzenál obohatiť o rakety, míny, laser alebo plazmový kanón.
Zbieraním vylepšení sa hráč pripravuje na stret s nepriateľom. Počas ťažby však musí myslieť na to, aby mal dostatok energie na návrat. Samotný pohyb ale konzumuje len nepatrné množstvo energie, takže je jeho znemožnenie veľmi nepravdepodobné. Navyše sa pri jej kritickej hladine začne narúšať obraz, čím je hráč priamo nútený vyhľadať najbližšiu základňu.
Zaujímavým úkazom je iontová búrka. Pokiaľ sa v nej vaše vozidlo ocitne, nestihnete si ani povzdychnúť. Budete zničený a opäť začínate na základni.
Súboj
Princíp boja je vo všetkých módoch prakticky rovnaký. Čím viac máte brnenia a štítu, tým dlhšie vydržíte. Oboje však ubúda veľmi rýchlo, dokonca aj vtedy, keď sa úspešne uhýbate protivníkovým strelám.
Výhodné je bojovať na priamo na vlastnej základni. Ste totiž automaticky napojený na zdroj životov a energie. Bohužiaľ, ani to často nestačí k víťazstvu.
Záverečné zhrnutie
Hra, ako taká, je zaujímavá a zábavná, po čase sa ale stáva stereotypnou. Navyše sú v nej niektoré veci nedoriešené alebo skôr opomenuté.
Popis ovládania je umiestnený v záložke Help. Ide síce o prehľadné zobrazenie a vysvetlenie všetkých prvkov, no hráča nič nenúti záložku navštíviť, čo je škoda. Nápis Help totiž väčšinu užívateľov odradí.
Chýbajúci zameriavač neumožňuje presnú streľbu. Prekáža to najmä v prípade, že je loď skrytá v oblaku výbuchu, alebo je zahalená ochranným štítom po respawne, či energetickým oblakom pri nabíjaní na základni. Vtedy streľba raketami vyslovene stráca zmysel. Kým hráč zistí, ktorým smerom mieri, je, buď mŕtvy, alebo bez streliva. Vďaka tomu sa guľomet javí ako najlepšia zbraň. Laser a plazma sú napájané vlastnou energiou, čo je zároveň výhodou i nevýhodou. Ich hlavné využite je preto v móde, v ktorom hráč bráni generátor.
Napriek tomu, že titul ponúka niekoľko herných možností, vždy ide o to isté. Výnimkou je špeciálny mód Obrana generátora. Tu pre zmenu zažijete toľko akcie, že sa nebudete stíhať ani respawnovať. Získavanie vylepšení je prakticky nemožné.
Otáčanie lode je riešené kolísavým pohybom s veľkou zotrvačnosťou. Ide síce o zámernú simuláciu pohybu vo vesmíre, no „plávania“ mohlo byť oveľa menej.
Napriek množstvu nedostatkov ide o príjemnú hru, ktorá pripomína obľúbeného Tunnelera. Pokiaľ beriete cenu hry ako príspevok na zdarné a kvalitné dokončenie hlavného titulu Miner Wars 2081, neváhajte a hru si rovno zakúpte.
Diskusia