Najlepšie skracovače URL
Ak niekomu pravidelne posielate odkazy na presné body v mapách, vybratý tovar v eshopoch a pod., určite bojujete s dĺžkou odkazov. Najrôznejšie UTM parametre dokážu z pôvodného odkazu urobiť nekonečnú esej, ktorá napríklad vo Facebook Messengeri zanesie pol obrazovky. V danú chvíľu je tak na mieste použitie URL skracovača. Aké sú tie najlepšie? Ako ich použiť? A hlavne - sú bezpečné?
Na čo slúžia skracovače odkazov
Pred samotným predstavením tých najlepších skracovacích odkazov je na mieste si vysvetliť, o čo vlastne ide. A najjednoduchšie to možno predviesť na názornom príklade.
Máme odkaz s množstvom parametrov:
Tak ho nahradíme iným a kratším, ktorý používateľa presmeruje na ten pôvodný:
Bit.ly
Skracovač Bit.ly využijú profesionáli, ako aj obyčajní užívatelia. Skvele totiž funguje pre anonymných používateľov aj pre tých prihlásených. V základe ponúka pohodlné skrátenie odkazu pomocou prehľadného formulára a užívateľov neobťažuje s prihlásením. Ak ale chcete nahliadnuť do histórie, štatistík a mnohého ďalšieho, budete potrebovať prihlásenie. Po ňom sa vám otvorí naozaj profesionálne rozhranie s radom údajov a nástrojov. Môžete si napríklad upraviť koniec odkazu, aby ilustroval, kam URL vlastne presmeruje. http://bit.ly/BrnoWeb
TinyURL
Nástroj TinyURL patril, a stále patrí, k veľmi obľúbeným, aj keď dizajn webu už dávno nezodpovedá aktuálnym trendom a ani neumožňuje prechádzať štatistiky a pod. Pre skracovanie používa o niekoľko znakov viac ako konkurencia, ale v základe ponúka možnosť užívateľskej tvorby odkazov, takže rovnako ako u Bit .ly si môžete svoj odkaz pekne personalizovať: https://tinyurl.com/SkypePreinstal
Ow.ly
Služba Ow.ly pôvodne nevyžadovala prihlásenie. Z dôvodu lepšieho zabezpečenia užívateľov a ich odkazov je ale už nejakú dobu prihlásenie nutnosťou. Užívatelia si tak musia vytvoriť HootSuite účet a v jeho rozhraní potom skracovač môžu používať a ťažiť zo všetkých jeho možností a vychytávok, ktoré pramenia práve z prepojenia s marketingovým nástrojom HootSuite.
AdFly
AdFly je skvelou voľbou pre tých, ktorí zdieľajú odkaz napríklad na svoj vlastný softvér na niektoré z úložísk a pod. Nielen, že AdFly skráti dodané URL, ale ešte funguje ako zárobková platforma - každé kliknutie je totiž zaznamenané a užívateľovi je po určitý čas pred presmerovaním zobrazená reklama.
Mapy.cz
Mapy som v úvode použil ako jeden z príkladov, v ktorom sa hodí skracovač využiť. Na to, samozrejme, mysleli aj sami autori seznamových máp a pri kliknutí na tlačidlo Zdieľanie polohy už automaticky ponúkajú skrátený odkaz: https://mapy.cz/s/36QOH
Konkurenčné Google Maps ešte stále pracujú s goo.gl skracovačom a odkazy na zdieľanie ponúkajú taktiež už skrátené.
Goo.gl
Google ponúka skracovanie URL už od roku 2009. Skracovač Goo.gl patrí medzi jednoduché a prehľadné nástroje s niekoľkými užitočnými štatistikami. Tomu však bude čoskoro koniec. Na konci marca 2018 totiž Google ukončil svojmu skracovaču podporu a od 13. apríla 2018 ho môžu využívať iba existujúci užívatelia služby. Do 30. marca 2019 potom bude možné pristupovať k štatistikám a uloženým linkom v používateľskom prostredí webu. Po tomto dátume síce budú všetky presmerovania zachované, ale používatelia ich už nebudú môcť akokoľvek administrovať.
Bezpečnosť: výrazne odporúčame nepoužívať skracovače pre zdieľanie odkazov na súbory, ku ktorým je možné pristúpiť bez účtu/hesla a stačí práve samotná znalosť odkazu. Vzhľadom na malý počet znakov v odkazoch totiž ide o veľmi jednoducho napadnuteľný systém, kedy možno pomocou robota automaticky prechádzať náhodné odkazy a hľadať v nich cenné dáta. Všeobecne platí, že pre akékoľvek citlivé dáta by ste skracovač používať nemali.
Este ste zabudli na nás slovensky free skracovac FETUJ.SK
03.04 13:19 reagovat