Štvrtková recenzia (#5): 7 Days to Die

Nie je zvykom recenzovať hry vo fáze alfa testovania, ale sú aj svetlé výnimky, keď to možné je. Ak je hra veľmi dlho prístupná hráčom, neustále sa vyvíja a drží sa stále svojej pôvodnej myšlienky, nie je taký problém hru hodnotiť na základe súčasných i predpokladaných kvalít. 7 Days to Die nie je klasickým zástupcom forever early access titulov, pretože hoci ani po roku a pol na Steame nie je zďaleka hotová, tempo jej vývoja je extrémne a hlavne: už dlho je to parádna zábava, v ktorej je radosť tráviť desiatky a stovky hodín.

7 Days to Die je podľa autorov "The Survival Horde Crafting Game". Tak trochu mi tam chýba nejaké zdôraznenie toho, že ide aj o "mining game", alebo na voxeloch založený svet, plne zničiteľný, podobne ako v Minecrafte, Landmarku a ďalších hrách, ktoré sú na podobnom systéme založené. Survival znamená, že smrť má následky a že musíte jesť a piť, zatiaľ čo Horde predstavuje útoky zúrivých zombíkov a Crafting asi vysvetľovať nemusíme. Ide teda o akýsi mix Minecraftu a Dayz, avšak ako celok dáva trochu väčší zmysel, o tom ale až neskôr.

Svet mal byť pôvodne z kociek

Hra sa pôvodne nemala tak veľmi vizuálne líšiť od Minecraftu. Vďaka vybraným peniazom (hre sa skvelo darilo na Kickstarteri) sa ale podarilo už v prvých alfa verziách docieliť síce nepeknú, ale detailnejšiu a jemnejšiu grafiku s plynulými prechodmi. Okrem kubických blokov tu sú aj všemožné ďalšie tvary a terén je veľmi variabilný a miestami dokonca aj prirodzený, aj keď o nejakej kráse stále nie je možné príliš hovoriť.

Devízou voxelového sveta je zničiteľnosť - všetkého. Domy sú z materiálov, ktoré je možné rozbiť, krajina je z hliny a kameňa, ktoré možno vyťažiť, aj voda sa dá nabrať do vedierka a preniesť do vášho osobného jazierka.

Prvé kroky v nebezpečnom svete

Najprv však potrebujete nástroje, ktorými svet môžete ovplyvňovať. Áno, môžete skočiť do domčeka, prilákať zombie a kochať sa tým, ako sa pomerne realisticky prebíjajú dovnútra, ale to končí smrťou, ktorá rozhodne nie je bez následkov. Preto je najlepšie začať zbieraním surovín a craftingom. Najjednoduchšie nástroje ako kamennú sekeru si vytvoríte ľahko z vecí, ktoré nájdete na každom kroku, rovnako ako bežné zbrane na blízko môžete mať vytvorené za pár minút. Veci to budú nekvalitné (kvalita záleží na vašom leveli) a na pokročilé itemy nebudete mať suroviny, ale nejako sa začať musí.

To, že je svet nebezpečný, vám dôjde v momente, kedy sa necháte trafiť tučným zombíkom, napadne vás zombie pes, zombie mega osa alebo príde noc. Treba podotknúť, že svet je výrazne nebezpečnejší než napríklad v Minecrafte, kedy po zotmení inak nie príliš pohybliví zombie začnú šprintovať a aktívne vás vyhľadávať a dobývať sa do vášho príbytku. Môžete sa schovať a dúfať, že vás nenájdu, alebo si pripravíte nejakú obranu, pár zbraní a budete čeliť nočným nájazdom.

Ráno zase vyleziete a budete buď ťažiť a craftiť, alebo prehľadávať okolie kvôli lootu a crafteniu. Bez craftingu jednoducho nedáte ani ranu a tu musím autorov veľa pochváliť - priamo v crafting menu máte vypísané všetky recepty, ktoré máte k dispozícii, navyše rozdelené do kategórií podľa použitia výsledného itemu, takže si môžete nájsť to, čo chcete vytvoriť, a hra vám sama povie, aké suroviny na to potrebujete.

To ale nie je všetko, crafting je tu dovedený takmer k dokonalosti, kedy po prvom vytvorení konkrétneho itemu už sa pri ďalšom craftení toho istého umiestňujú suroviny automaticky do slotov, takže vám stačí kliknúť na "CRAFT" a výroba sa rozbehne. Čerešničkou na torte, na ktorú sa veľmi ľahko zvyká, je vyhľadávanie ako súčasť craftingu. Proste napíšete, čo chcete vytvoriť, a ono vám to recepty samo nájde. Ba čo viac, ak hľadáte vec, ktorá je zároveň crafting materiál i crafting výrobok, hra vám ponúkne aj tie recepty, ktoré hľadanú surovinu využívajú.

Hráč má už od začiatku väčšinu bežných receptov sprístupnenú, ale aby sa dostal k niektorým TOP kúskom, musí najprv nájsť knihu, ktorá ho recept naučí. Ide napríklad o neodmysliteľné Forge (kováčstvo), bez ktorého nevytvoríte kovové nástroje (bez ktorých zostanete v nepríjemnej dobe kamennej), ďalej o všetky strelné zbrane a ďalšie pokročilé veci, ktoré síce k hre nutne nepotrebujete, ale časom ich určite budete chcieť vytvoriť. A knihy nájdete jedine tak, že prehľadáte pozostatky civilizácie, ktoré sú všade po mape (respektíve náhodne generovaných mapách) v podobe odstavených áut, osamotených barakov i celých miest a ďalších POI (Points Of Interest).

Mnoho podôb smrti (a ďalšie nastavenia)

Každá hra v 7 Days to Die je silne nastaviteľná a to nielen pri jej založení, ale aj pri loadingu (a to aj v multiplayeri). Náročnosť, respawn loot, respawn zombie, dĺžka dňa, ktorá výrazne určuje ráz hry, všetko je upraviteľné do podoby, aby si každý zvolil také pravidlá, ktoré mu vyhovujú.

Zaujímavým prvkom je možnosť výberu, čo sa stane, keď postava umrie. Môže stratiť všetky predmety (v rýchlej voľbe aj v inventári, respektíve v opasku i batohu), môže stratiť len opasok, alebo môže stratiť len batoh, prípadne nič z toho. Na prvý pohľad je to extrémny rozdiel, avšak hra sa len tak "zjednodušiť" nedá nastavením, že nestratíte nič alebo len niečo. Trestá vás totiž oveľa viac tým, že opakovaným umieraním a schytávaním zranení všeobecne sa vašej postave zhoršuje Wellness, čo je len vzletne názov pre maximálny počet životov a staminu (7DTD je jedna z mála hier, kde je stamina dôležitejšia ako zdravie). Problém je, že vyliečiť zranenie je ľahké, ale zvýšiť Wellness nad základnej hladiny 100 alebo po znížení o niekoľko desiatok, je pomerne zložité a náročné na zdroje (hlavne na jedlo). Takže nechcete umierať často, nechcete trpieť hladom a smädom, čo je skvelá motivácia pre rozumný štýl hrania. Nie, že by vás hordy zombíkov nedostali tak ako tak, pretože hra nemá svoje meno len tak pre nič za nič. Každú siedmu noc vás totiž začnú naháňať hordy zombíkov, ktorí zrejme dosiahnu svoje - zožerú vám mozog, a to opakovane, teda aspoň kým sa hru naozaj dobre nenaučíte, alebo ak si nenastavíte veľmi nízku náročnosť.

Budovanie, ťažba a železo

Skôr alebo neskôr vám obyčajný crafting prestane stačiť. Budete si chcieť postaviť príbytok, kam umiestnite svoj spacák (kde sa budete po smrti respawnovať, aby vás hra nehodila na druhý koniec mapy), debny a truhlice, do nich dáte predmety, ktoré sa vám rovnako čoskoro do inventára nezmestia, a opevnenie, s ktorým prežijete aj krušnejšie nočné útoky. Proste domov, ak niečo také vôbec v postapokalyptickom svete môže existovať.

Ťažba je pomerne komplikovaná, pretože vytvoriť bane chce buď TNT, alebo veľa krompáčov, ktoré sú v hre nedostatkovým tovarom - tvoria sa, ako väčšina hodnotných nástrojov, zo železa, ktoré sa nezískava vôbec ľahko. Preto nečakajte veľmi na kopanie zameranú hru, ale ide o možnosť prispievajúcu k variabilite hrateľnosti. Navyše by bol hriech nevyužiť voxelové prostredie!

Grafika neoslní, ale zlepšuje sa

V porovnaní s Minecraft vychádza 7 Days to Die vďaka svojej nekockovanej grafike veľmi dobre. S AAA produkciou aj najkrajšími indie survival hrami (The Forest, Stranded Deep,...) je to slabota. Najkrajšia hra s voxelovou grafikou, Landmark, taktiež necháva 7DTD ďaleko za sebou, napriek tomu na vizuálnej stránke tvorcovia veľmi zapracovali a rozhodne to nie je nič odporné. Grafika je tu na druhej koľaji, ale ak nie ste vyložene na pekných efektoch, modeloch a textúrach závislí, spracovanie vás od tejto hry pravdepodobne neodradí, čo je len dobre.

Singel, coop aj PvP

V ponuke herných módov je hra podobná Minecraftu. Môžete ju hrať sami, môžete si zahrať s priateľmi kooperatívne ladený svet, alebo si môžete ísť po krku aj medzi sebou. V multiplayeri je ale pomerne nízke maximum hráčov (bez dedikovaného servera iba 8) a aj pomerne veľký dôraz na budovanie a crafting (niečo vytvoriť nie je vôbec jednoduché) robia zo 7DTD skôr adepta na kooperatívne ladený zážitok.

Hra na verejných serveroch, kde by k PvP dochádzalo najčastejšie, nie je ideálna - nikdy neviete, kedy server prestane bežať. To už máte lepšie si kúpiť vlastný a hrať na ňom s priateľmi, či už coop, alebo PvP. Ak nepotrebujete 24/7 riešenie, môžete si server urobiť z jedného PC, ktoré jednoducho pobeží, keď budete chcieť spoločne hrať. Inak platené dedikované servery poberú aj viac ako 40 hráčov, pričom cena takýchto riešení sa pohybuje od 12€ za 8-10 hráčskych slotov za mesiac. A to nie je veľa, keď sa zloží 5 ľudí, tak to sú 2€ pre jedného. Napriek tomu pokojne začnite v singli alebo v kooperácii s pár ľuďmi, s ktorými si hru vyskúšate a zistíte, či vás bude baviť, alebo nie.

Budúcnosť je žiarivá, na rozdiel od podobných projektov

Tvrdá drina autorov je na 7 Days to Die markantne vidieť. Väčšie patche sú nasledované menšími a tie hotfixami, ktorými rýchlo opravujú nevyhnutné chyby. Nedávno vyšiel doteraz najväčší obsahový prídavok (Alpha 12), ktorý zásadne zmení fyziku, generovanie sveta a ďalšie oblasti, v ktorých majú autori najväčšie resty. Už dnes je ale hra zábavou na stovky hodín, ktorá vo svojej komplexnosti nemá obdoby. Ak máte survival hry radi a nevyžadujete (alebo priamo neznášate) nadbytok PvP, môžeme vám s kľudným svedomím 7 Days to Die odporučiť.

HODNOTENIE: 9,5/10

Autor: Redakcia  |   Publikované: 4.2.2016   |   Zobrazené: 2461x

Značky