Štvrtková recenzia (#6): World of Warships

Otvorená beta u online/multiplayer hry je podľa nás alibisticky ostrý štart, takže nie je divu, že na najočakávanejšiu free-to-play záležitosť sme sa vrhli hneď po jej vstupe do otvoreného testovania. Zahrať si ju môže každý, utrácať v nej tiež môžete, takže v tomto problém nie je. Napravili si vývojári reputáciu po nepodarenom World of Warplanes alebo ide o klinček do rakvy pre štúdio, ktoré malo jednoducho raz šťastie?

Vojnové lode prvej polovice 20. storočia sú trochu iné kafé než tanky a lietadlá z podobného obdobia. Kolosy strieľajúce na mnoho kilometrov sa jednoducho do tradičného herného modelu arkádových vojnových simulátorov od štúdia Wargaming nehodia. Alebo snáď áno?

Pomalší a väčší, ale…

Tankové aj letecké súboje v realite o hrách od Wargaming netrpia zásadnými rozdielmi. Realita jednoducho (zjednodušene a čiastočne) zodpovedá tomu, čo hráči chcú - pomerne rýchla tímová akcia na strednú vzdialenosť je atraktívna aj dostatočne uveriteľná. U lodí však musia nastúpiť väčšie kompromisy, ktoré sú najviditeľnejšie u podania vzdialeností.

Jednoducho - vzdialenosti a rýchlosti sú vo World of Warships úplne odtrhnuté od reality, pričom vzdialenosti sú uspôsobené tomu, aby zodpovedali dostrelu diel. Zoberme si loď, ktorá má dostreliť 20 kilometrov a pláva rýchlosťou 30 uzlov (veľmi zjednodušene 60 km/h) - to znamená, že 20 kilometrov by mala zvládnuť uraziť za nejakých 20 minút, čo tu neplatí, pretože 20 kilometrov loď urazí oveľa rýchlejšie. A oných 20 kilometrov samozrejme nezodpovedá ani vizuálne - mapa a vzdialenosti sú tu extrémne komprimované.

Najväčší rozdiel oproti ostatným hrám zo série (World of Tanks a World of Warships) tak nie je ani tak veľkosť a pomalosť, ale nemotornosť - otočiť loď a následne aj jej delá je hlavne u tých väčších problém. Manévrovanie na neveľkých mapách tak obnáša neustálu pozornosť hráčov a schopnosť predvídať. Ak napríklad s veľkou bojovou loďou útočíte bočnou salvou na nepriateľa a chcete sa otočiť o 180 stupňov a pokračovať v útokoch, musíte sa včas začať otáčať a už po poslednej salvy z jedného boku začať pretáčať delá tak, aby po obrátke opäť mohla strieľať - a otočenie veľkých diel trvá niekoľko desiatok sekúnd. Navyše, veľké delá sa prebíjajú tiež niekoľko desiatok sekúnd, takže ak nechcete len bezcieľne jazdiť po mape, musíte dobre plánovať. To platí dvojnásobne pre lietadlové lode, ktoré sú v presunoch a manévroch ešte oveľa neohrabanejšie.

Trochu iné je to s menšími loďami, krížnikmi a najmä torpédoborcami. Tieto lode už dokážu celkom obstojne kľučkovať a využívať taktické manévre, ktoré už trochu pripomínajú akčnejšie poňatie starších hier od Wargaming. Najmä mrštné torpédoborce môžu úspešne kľučkovať aj na vzdialenosť, z ktorej môžu nepriateľa potopiť vďaka svojim torpédam.

Grindovanie po tieroch

Lode, stredobod celej hry, sú rozdelené podľa 3 kritérií - národ, typ a tier. Národy sú zatiaľ v podstate len 2, Američania a Japonci. Typy sú a budú 4 - lietadlovky, bojové lode, krížniky a torpédoborce. Každý národ má potom vlastný strom pre všetky 4 typy lodí, ktoré sú rozdelené ešte do tierov, akýchsi stupňov. Krížnik na Tier 1 je pomerne slabý a na prestup na vyššiu Tier sú potrebné skúsenosti (získané v bitkách) a peniaze (získané v bitkách). Po vyskúmaní lode na vyššom Tiery si ju kúpite, čo znamená, že ste sa v hre posunuli ďalej. Vrcholom je Tier 10, kde nájdete tie najlepšie plavidlá z obdobia druhej svetovej vojny. Ikonou je zatiaľ hlavne japonská bojová loď Yamato, alebo americké lietadlové lode triedy Essex alebo Midway.

Cesta po Tieroch nahor je tu jednoducho predpokladaná, ale aby hráč dokázal neustále stúpať, musí buď absolvovať veľké množstvo bitiek (čím úspešnejší sú, tým ich samozrejme môže byť menej), alebo len veľké množstvo bitiek a nákup premium účtu, ktorý o polovicu zvyšuje získané skúsenosti aj kredity (základná mena). Mesačný Premium Account stojí necelých 12€, ročné potom asi 80€.

Základom hry je teda neustále opakovanie bojov - ak práve máte loď, s ktorou vám to ide a s ktorou vás to baví, v zásade nemáte žiadny problém, ale skôr alebo neskôr sa vám stane, že narazíte na nie celkom ideálnu loď. Navyše prestupy medzi Tiermi sú celkom bolestivé, kedy od maximálne vylepšenej lode na nižšom Tiery prestupujete síce na celkovo silnejšiue, ale zato osekanú loď na Tiery vyššom. Mal váš predchádzajúci krížnik torpéda a táto taktická možnosť vás začala baviť? Ten ďalší miesto toho môže mať silnú protilietadlovú obranu alebo napríklad viac diel.

Prekážkou v neporušenom a svižnom expení a stúpaní po Tieroch sú potom ešte spoluhráči - keď narazíte na zlý Team, neurobíte vôbec nič - a tiež monotónnosť hry. Herné módy sa v drvivej väčšine prípadov zvrhnú v team deathmatch, hoci keď dôjde na taktické boje o základne, ide zážitok z hry rapídne hore. Rovnako tak mapy vám skoro zovšednejú, až na jedno nevšedné bojisko (dva väčšie ostrovy oddelené úzkym prielivom) ide o viac či menej otvorené more s mnohými ostrovčekmi uprostred.

Bitkám neprospieva ani to, že sa na bojisku stretávajú len lode dvoch národov. Silne chýbajú Briti a Nemci, ale aj ostatné štáty budú vítaným oživením, teda až prídu. Práve nedostatok obsahu sme ale ochotní v beta verzii ešte odpustiť. U World of Tanks napríklad tvorcovia pracujú aj na československých tankoch, takže nemáme strach, že by sa v tejto oblasti hra zasekla a neprinášala viac a viac lodí i máp.

Technické spracovanie

Hra je v zásade veľmi nenáročná a v pohode si ju zahráte aj na novších kancelárskych počítačoch. Na maximálnych nastaveniach  je potom grafika pomerne atraktívna a hlavne modely lodí dokážu vyčariť úsmev na tvári a v niektorých prípadoch aj úctivé mrazenie v chrbte. Predsa len to sú tisíce a desaťtisíce ton ocele križujúcej moria a strieľajúce obrími delami na desiatky kilometrov... úžas je na mieste.

U free-to-play onlinoviek pre masy, čo je kategória, do ktorej hry od Wargaming spadajú, sa nedá očakávať nejaká next-gen grafika, ale ak nie ste vyložene závislí na vizuálnych orgiách, hra vás pravdepodobne nesklame.

World of Warships značí, že Wargaming je späť v boji o srdcia hráčov, ktoré sú po fiasku s World of Warplanes naklonené skôr konkurencii v podobe War Thunder. WoWws je jednoducho skvelá hra, ktorá sa podarila, hoci nie je ani najkrajšia, ani najrealistickejšia, ani najprívetivejšia k neplatiacemu hráčovi.

HODNOTENIE: 8,5/10

Autor: Redakcia  |   Publikované: 18.2.2016   |   Zobrazené: 2589x

Značky