EverQuest Next – kráľ sa vracia ako Free-to-play MMO
EverQuest vládol online svetu v dobe, kedy predplatné bolo štandardom a WoW bol len nápadom (ako okopírovať EverQuest a napasovať ho na obľúbené Warcraft univerzum) v hlavách vývojárov Blizzardu. Jeho druhý diel potom súperil práve s týmto fenomenálnym MMORPG a prežíva dodnes. Hoci o EverQueste nie je príliš počuť, neustále sa posúva dopredu a patrí medzi obsahovo i herne najbohatšie MMO hry vôbec. Doba sa však posunula a žiada si trochu iný druh MMORPG. A práve preto tu bude revolučný EverQuest Next so svojím doplnkom Landamark. Čo je fantastické na každej z týchto dvoch hier a čím sú tak špeciálne spoločne, si povieme v článku.
EverQuest Next
Ak poznáte predchádzajúce diely EverQuestu, môžete ich vypustiť z hlavy. Čo sa týka lore, hra by mala odpovedať známemu svetu, ale herné mechaniky budú totálne odlišné. Zároveň tiež budú unikátne aj vzhľadom k ostatnej MMORPG produkciu. Sony je na poli MMO hier extrémne aktívna a na začiatku roka sa rozhodla vypnúť 4 veľké MMO (Vanguard, Free Realms, ...), takže ťarcha budúceho úspechu na tomto poli sa pre japonskú spoločnosť prenáša na bedrá PlanetSide 2 a práve nadchádzajúceho EverQuestu.
Grafika
V súčasnej ranej fáze vývoja vyzerá EQ Next vizuálne úžasne. Postupom času zostarne, ale zároveň bude priestor niektoré veci doladiť. Najdôležitejší však je špecifický grafický štýl. Ten je daný dvoma vecami - použitým enginom, ktorý poznáme napríklad z MMOFPS pecky PlanetSide 2 a hlavne zničiteľnosťou prostredia, štruktúr a vôbec všetkého. Grafika tak pôsobí trochu ako v Red Faction, kde modely a textúry už dopredu počítajú s postupným ničením. Nevieme, ako to vyjadriť lepšie, ale z celkového grafického spracovania EQ Next zničiteľnosť priam sála, čo je veľmi príjemné. (Tak už to vieme, grafika je špecifická kvôli extrémnej miere použitia voxel, ktoré si najľahšie predstavíte ako "3D kusy" z ktorých je zložené všetko ostatné - v Minecrafte sú to napr. bloky, čím sa voxelová grafika zásadne líši od tej, ktorá sa sústredí na celistvé modely potiahnuté textúrou.)
Súbojový systém
Súbojový systém bude veľmi akčný a slobodný. Súvisí to s voľným pohybom, kde v obrovskom otvorenom svete budú môcť postavy šplhať, lietať, robiť double-jumpy a podobné kúsky. Pohyb a na neho nadväzujúce súboje budú podobnejšie moderným MMO hrám ako je napríklad C9 alebo Tera, ale opäť bude všetko vystupňované do neuveriteľných výšin.
Zničiteľnosť a mnohovrstevnatosť
Vo videu, ktoré nájdete pod týmto odsekom, názorne uvidíte, ako dobre spolu ladí zničiteľné prostredie, kde sú štruktúry i terén tvorené voxelmi, a akčný súbojový systém. Pravdou však je, že niektoré zmeny v prostredí budú časom regenerovať, teda že stopy po vašom súboji s obrovským Golemom časom zmiznú. Vo svete, kde sa bojuje neustále, je to však potrebné, inak by nakoniec zostala len púšť a pojem "sandbox" by prešiel zo žiaduceho, do nežiaduceho významu.
Vašu postavu definujú schopnosti a zbrane, nie povolanie
Postavy vo svete EQ Next nelevelujú, ale odomykajú si schopnosti. Tie budú špecificky použiteľné v závislosti na tom, akú zbraň budete držať. Ak budete hrať ako bojovník, tak môžete s halapartňou v ruke používať zaháňacie útoky alebo drvivé údery do krajiny, zatiaľ čo s mečom v ruke budete mať k dispozícii schopnosti zamerané skôr na boj jeden na jedného.
Čo by však malo v EQ Next fungovať, je kombinovanie povolaní, kedy si jednoducho raz odomknete bojovú schopnosť a následne mágovu teleportáciu. Schopnosti budú mať aj rôzne tiery, takže nejaký ten focus jedným smerom bude určite nevyhnutný, ale v zásade budete mať voľnú ruku v rozvoji postavy.
Logický loot aj chovanie AI
Vďaka deštrukcii sa EQ Next darí navodiť pocit uveriteľnosti, ktorý by ďalej mali prehlbovať dve veci, ktoré sú dôležité pre každé MMORPG. Ide o loot a AI. Loot by mal byť tiež realistický, takže z hada vypadne hadia koža, nie diamantový meč +10 atď. Čo sa týka AI, tak jej dôležitosť som pár riadkov vyššie asi trochu precenil, ale EQ Next zapracuje aj na nej. Spawny monštier sa budú premiestňovať podľa toho, ako veľmi hráči niektoré lokality "čistia", pretože ani škriatok nie je tak tupý, aby neustále žil v lese, ktorý každý deň prečesávajú stovky nadupaných hrdinov s mečom aby zoťali pár trpasličích hláv. Rovnako by aj útoky na hráčske postavy zo strany mobov mali dávať zmysel, hoci tomu až tak neveríme. Je síce pekné predstaviť si skupinu škriatkov, ako útočia na hráčsku postavu s cieľom zobrať jej zlatky, ale šanca na úspech bude buď veľmi nízka, alebo bude hra frustrujúca.
EQ Next Landmark
O EQ Next sme toho už napísali dosť, zásoba superlatívov nám však ešte nedošla, takže ju vyplytváme na jeho sandboxový prívesok. Tiež ide o MMO hru, a aj keď je EQ Next tiež na pomery žánru veľkým sandboxom, Landmark ide ďalej. S trochou nadhľadu ide o (oveľa) krajší Minecraft, ktorý je ale zadarmo, prepracovanejší a zároveň prepojený s jedným z najnádejnejších MMORPG nadchádzajúceho roka (alebo skôr až roku 2015, obávame sa).
Sandbox
Sandbox bude viac-menej absolútny, nebudú vás obmedzovať hranice, ani zadané úlohy, len vaša fantázia. EQ Next Landmark je teda rovnaká, ako Minecraft hraný ako Multiplayer na veľkom online serveri. Proste budete stretávať ľudí, bojovať, kopať do zeme, stavať domy a čokoľvek iné, ťažiť kameň, rúbať stromy. Celý svet bude veľkým online ihriskom, Sony len určí pár základných pravidiel, aby bolo objavovanie, craftenie a budovanie zábavné.
Claims = vlastný domov v nestálom svete
Aby ste niečo nestvorili a naštvaný okoloidúci vám to ihneď nezboril, hráči si môžu privlastniť kus sveta pre seba. V ňom potom nebudú môcť ostatní nič boriť ani kradnúť, ak im to výslovne vlastník nedovolí. Claimy tak budú ideálnym miestom pre vybudovanie vlastného domova. Claim získate tak, že položíte claim flag, čo je craftovateľný predmet. Claim nie je veľký, ale hráč ich môže mať aj viac a nechýba ani možnosť napájať ich na seba!
Súbojové mechaniky
V súbojoch bude EQ Next Landmark kopírovať svojho partnera bez prídomku Landmark. Je to jedna z oblastí, v ktorých jednoducho vývojári nerobia dve hry, ale uspokoja sa s funkčným riešením, ktoré je logicky pripravované na mieru skôr typickému MMORPG EQ Next, než sandboxu Landmark. Čo sa týka PvE, tak nemáme žiadne konkrétne informácie, ale PvP bolo potvrdené.
Prepojenie s EQ Next
Ak si Landmark najskôr nezahráte, pravdepodobne vám bude pripadať iba ako prívesok pre EQ Next, ktorým však nie je. Ide jednoducho o iný typ MMO hry, ktorá berie Minecraft a vnáša do neho pokročilejšie a komplexnejšie mechanizmy stavby a craftingu. Vďaka tomu je v ňom možné vytvoriť diela, ktoré sú hodné začlenenia do EQ Next. Okrem zdieľanej prémiovej meny Sony si dovoľujeme odhadovať, že najväčšou väzbou oboch hier bude určitá prevoditeľnosť materiálov medzi oboma hrami, ale lákadlom zďaleka najsýtejším je prevod vlastnej stavby do EQ Next, čo určite nepôjde len tak, skôr len za presne daných podmienok na presne dané miesta a ešte skôr priamo na objednávku od vývojárskeho tímu. Registrovat do bety se můžete ZDE.
Diskusia