Stiahnut.sk

FIFA 19 je lepšia i náročnejšia než jej predchodcovia

Rok od roka je herná séria FIFA lepšia než predošlý ročník, a inak tomu nie je ani vo verzii 2018/2019. Naskytá sa otázka, či by nebolo možné vytvoriť jednu poriadnu hru, ktorá by vydržala relevantnou viacero rokov, ale rozumný fanúšik najznámejšej futbalovej značky vie, že to v súčasnosti nie je možné. Hra už dlhodobo ťaží z prepracovaného a najobľúbenejšieho online módu FIFA 19 Ultimate Team (založený na mikrotransakciách + po čase je potreba vynoviť prostredie), aj keď ročník 19 je predsa len špecifický viac, než by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Electronic Arts získalo po dlhých desiatich rokoch licenciu na Ligu Majstrov od konkurenčných Konami (Pro Evolution Soccer), a zároveň rozšírili herné módy o niekoľko zábavných kúskov, ktoré prinesú ďalšie presedené hodiny na gaučoch s pivkom v ruke.

Grafika a zachytenie atmosféry

Oproti predošlej verzii hry sa FIFA 19 príliš nezmenila. Aspoň nie na prvý pohľad. Po prvotnom nainštalovaní a spustení je tu síce vynovené prostredie menu, ale nič, čo by dlhoročný hráč nepoznal a nevedel sa zorientovať. Po vybehnutí na trávnik to takisto nie do očí bijúca veľká zmena, a tak tu máme veľmi podobné grafické spracovanie na Frostbite engine, ktoré sa tentokrát viac sústredí na detaily. Tie vidieť najmä pri bližších záberoch na hráčov či štadión plný fanúšikov. Liga Majstrov priniesla možnosti doposiaľ nevidené a na štadióne je to poznať. Nielen, že pri súťažných zápasoch hrá najznámejšia futbalová zvučka, ale aj nástupy hráčov na trávnik a kreácie fanúšikov na tribúnach sú v životnej forme a verne zachytávajú skutočnú atmosféru. Pri pohľade na tváre futbalistov to ešte bude chcieť veľa rokov vývoja, aby sa nestávalo, že Cristiano Ronaldo je zbytočne viac čokoládový, než by mal byť, alebo že Vincent Kompany je oveľa viac zvláštnejší, než v skutočnosti.

Zakončenie Cesty trojice postáv

Koncepcia hry sa mení len minimálne a po obsahovej stránke je to viac-menej rovnaký príbeh stále dokola. Príbeh Cesty sa netočí len okolo Alexa Huntera, ktorý si zahrá po boku najväčších hviezd v Reale Madrid, ale sleduje aj cestu jeho polovičnej sestry Kim a jej hlavnú úlohu v reprezentácii USA na Svetovom pohári žien, ako aj Alexovho najlepšieho kamaráta Dannyho, ktorý sa snaží preraziť v Manchestri United. Zaujímavosťou je, že sa všetky dejové linky miestami prelínajú a je možné striedať postavy podľa chuti. Popri predstavenej trojici sa tu mihnú aj svetoví hráči, ako Neymar, Kevin de Bruyne alebo Paul Dybala

S postavami sa vo FIFA 19 rozlúčime a hráči tak majú poslednú možnosť rozhodnúť o ich osude, aj keď len naoko. V skutočnosti je príbeh lineárny a prakticky všetky rozhodnutia vedú do rovnakého a predurčeného konca. Prekvapila dĺžka Cesty a so 16 hodinami ide o poriadnu porciu obsahu. Ideálny tréningový kemp pre nováčikov, kde si môžu vyskúšať ovládanie a zoznámiť sa s dynamikou hry.

Nové herné módy dodávajú potrebnú sviežosť

Ak sa budeme vyvarovať podrobnejším informáciám o Kariére (čo sa budeme, pretože okrem pridania Ligy Majstrov sa prakticky nič podstatné neudialo), zostane nám viac času na novinky v módoch, ktorých rozhodne nie je málo. Konečne sa podarilo oživiť klasické zápasové hranie hŕstkou zaujímavých a originálnych nápadov, ktoré potešia všetkých príležitostných hráčov aj HC fanúšikov, keď si budú chcieť oddýchnuť od súťažného ťaženia. V tradičnom režime Výkop pribudlo celkovo 9 nových módov, kde sa dá vyblázniť do zbláznenia sa. 

Góly strelené spoza veľkého vápna majú hodnotu dvoch (Long Range), po vsietení gólu hráči prídu o futbalistu a musia sa do konca zaobísť bez neho (Survival), góly platia len po vsietení hlavou alebo z voleja (Headers and Volleys) alebo režim bez pravidiel (No Rules), v ktorom je možné neustále stáť v ofsajde alebo faulovať bez váhania (zranenia sú priam žiaduce). FIFA večeri tak budú zábavnejšie, dynamickejšie a záživnejšie. Konečne!

FUT 19 s radom malých, ale zaujímavých zmien

Najobľúbenejší FIFA mód Ultimate Team 19 je stále najväčším lákadlom, a tak je prirodzené, že aj on sa dočkal zmien k lepšiemu. Systém dynamických taktík umožňuje lepšiu prípravu tímu pred zápasom a nakombinovanie formácií, mentality hráčov, útočného aj obranného štýlu, ako aj voľbu taktiky pre každú situáciu.

Veľa hráčov sa sťažovalo, že otváranie balíčkov a následné manažovanie padnutých vecí boli veľmi zdĺhavé. EA načúvala a EA aj prerobila systém tak, aby bol plynulejší a pochopiteľnejší aj pre začiatočníkov. Novozískané predmety sa umiestnia priamo do klubu a hráči sa môžu rozhodnúť, či si ich nechajú, predajú alebo umiestnia na zoznam hráčov na výmenu. Aj vyhľadávanie hráčov v rámci klubu je pohodlnejšie vďaka pridaniu možnosti nájsť ich podľa dátumu získania alebo statusu.

Najpôsobivejšou zmenou sú ale Divízie. Ide o celotýždňovú súťaž, kde po pár počiatočných zápasoch, ktoré hráčov rozhodia do príslušnej skupiny s približne rovnakým skillom, budú hrať pravidelne o lepšie pozície v Divíziách. Každý odohratý zápas má vplyv na Skill Rating a jedine výhrami sa dá posúvať vyššie. Týždeň čo týždeň sa začína prakticky odznova a čím vyššie sa hráči zaradia, tým lepšie odmeny získajú. S týmto módom súvisí aj obľúbená Víkendovka – hranie cez týždeň prináša body a keď ich je dostatok, môžu hráči vstúpiť do Víkendovej súťaže.

V online hraní takisto nečakajte na opakovanie gólových situácií počas zápasu. Tvorcovia sa rozhodli tento aspekt úplne vypustiť (zatiaľ) a všetky najdôležitejšie momenty si pozriete len po skončení zápasu. Chápem, že to mnoho hráčov bralo ako úmyselné zdržovanie a provokáciu, ale hre to dodávalo správnu atmosféru aj čas na napitie sa či pretiahnutie prstov.

Poďme k tomu najdôležitejšiemu. Poďme k hrateľnosti!

Preč sú tie časy, kedy sme si zobrali najrýchlejšieho hráča na ihrisku a s loptou prešprintovali až k súperovej bráne a poľahky strelili gól. Nevravím, že to boli nereálne góly, len miestami pôsobili situácie až príliš komicky a frustrujúco zároveň. Dni prílišnej arkádovosti striedajú pomalšie a realisticky pôsobiace zápasy, ktoré sa končia vo všeobecnosti nízkymi výsledkami. Samozrejme, len pokiaľ berieme zápasy hráčov na rovnakej úrovni. Pokiaľ máte nahraté stovky až tisícky hodín a dáte si partičku s priemerným hráčom, nebudete mať najmenší problém nasoliť mu kľudne aj 5 gólov.

Množstvo hráčov FIFY 19 sa sťažuje na pokazenie hry s prílišnou náročnosťou. Ja to však vidím inak. Hra je určite ťažšia na pochopenie toho, ako to celé funguje, ale je to len výsledok dlhoročnej snahy posunúť ju k čo najrealistickejšiemu zážitku. Prihrávky musia byť presnejšie mierené a načasované a to isté platí aj o strelách. Keď sa však podarí zosynchronizovať pohyb hráča a dostane loptu na nohu v správnej chvíli, dokáže z toho vzniknúť nádherný pas alebo strela s ohromnou rýchlosťou. Lopta nedrží na nohách tak, ako v predošlých ročníkoch, čo znamená jediné – venovanie zvýšenej pozornosti tomu, kedy držíte šprint, kedy sa chystáte urobiť kľučku a pod. Vylepšená fyzika odrazov už veľmi neumožňuje krkolomné nahrávanie jedným smerom s hráčom otočeným úplne opačne.

Viac pozornosti tentokrát dostali centre (aj tie do behu a za obranu súpera), z ktorých padá neporovnateľne viac gólov, a to je len dobre. Rohy či štandardné situácie umožňujú centrovať presne na zvoleného hráča a góly hlavičkou sú takisto na vzostupe. Čo sa týka hry do tela, konečne si môžeme vychutnať, ako silový obranca odstaví dobrým postavením rýchleho útočníka od lopty a čisto tak, že to je efektné a aj to tak vyzerá.

Predzápasové nastavovanie taktiky a pokynov ma ohromilo už pri prvom zápase. Hĺbka spracovania a nové možnosti sú jednoducho úžasné. Zvoliť si šírku rozostavenia hráčov na obrannej čí útočnej polovici, hĺbku napádania alebo vystúpenie obrancov k súperovi, počet nabiehajúcich útočníkov do vápna pri zahrávaní štandardky – to sú zatiaľ tie najpodrobnejšie zmeny, akých sme boli svedkami a ktoré zapasujú hráčom s vlastnou predstavou o zápase. Možnosť nastaviť si celý herný prejav v obrane, pri získaní lopty aj pri prechode do útoku je ďalšou láskou na prvý pohľad. Každú možnosť dokonca sprevádzajú ukážkové animácie, kde získate prehľad o tom, ako daná situácia vyzerá v praxi.

Minimálne požiadavky:

  • CPU: Core i3-2100 3,1 GHz/AMD Phenom II X4 965 3,4 GHz 
  • RAM:  8 GB
  • GPU: NVIDIA GTX 460 1 GB alebo AMD Radeon R7 260 
  • HDD: 50 GB voľného miesta
  • OS: Windows 7 (64-bit)

Počas zápasu je reagovanie na priebeh lepšie, než kedykoľvek predtým. Tlačí vás súper a neviete sa dostať z obranného pásma? Nastavte si rýchle založenie protiútoku a únik hráčov. Prehrávate a sú posledné minúty zápasu? Vysuňte si obrancu viac k súperovej bránke. Potrebujete zatlačiť a získať dominanciu na súperovej polovici? Zvýšte si napádanie.

Finálny verdikt

V ročníku 19 prevažujú klady nad zápormi a to o veľký kus. Aj napriek stagnujúcim častiam hry, ako sú režim Kariéry alebo Cesta, má najnovšia FIFA viacero dôvodov, prečo si ju opäť zakúpiť. Či už ide o zábavné módy v režime Výkop, prerobený systém FUT 19 alebo, v neposlednom rade, Ligu majstrov, je sa o čo opierať teraz aj v budúcnosti. Ťažšie ovládanie nepotešilo všetkých a to isté môžeme povedať aj o spomalení hry a priblížení sa k skutočnejším výsledkom. Ak ale má EA Sports robiť čoraz realistickejšiu simuláciu najhranejšieho športu na svete, je tu pre to výborný základ. Pripravte si pochutiny, nápoje, pohodlne sa usaďte a vychutnávajte, kým nepríde ďalší ročník. Táto sezóna bude ešte dlhá, budúci ročník zas okrúhly a ktovie, možno sa budú diať ešte väčšie veci.

HODNOTENIE: 9/10

Autor: Michal Santoris  |   Publikováno: 20.11.2018   |   Zobrazeno: 118x

Značky

Podobné články

Diskusia

Žádosti o rady prosím směrujte do poradny.

Napísať odkaz

Meno:
Email:
Opište znaky opačně  9 2 7 2 c d  :
 
Odkaz :

Stiahnuť - Kontakt - Pridanie aplikácie - RSS - Redakcia

Súhlasím Používame cookies, aby sme mohli prevádzkovať túto internetovú stránku a zlepšiť Vašu užívateľskú spokojnosť. Ak budete pokračovať bez zmeny nastavení, predpokladáme, že súhlasíte s ukladaním súborov cookies z internetových stránok. (Ďalšie informácie)