FIFA 23 recenzia: Pomalšia, realistickejšia a prepracovanejšia ako kedykoľvek predtým

Nová FIFA 23 je konečne vonku a po niekoľkých dňoch intenzívneho hrania prinášame našu obsiahlu recenziu. Tohtoročné vydanie je v mnohom špeciálne, počnúc posledným vydaním pod názvom série FIFA, a končiac najvýraznejšími zmenami v hrateľnosti za posledné roky. Spoločnosť EA Sports sa nedohodla na právach k názvu značky, a tak si od budúceho ročníka už nezakúpime FIFU, ale futbalovú hru EA Sports FC.

Labutia pieseň pod týmto označením začína tam, kde skončila FIFA 22. Minuloročné vydanie prinieslo veľkú novinku HyperMotion, vďaka ktorej získala hra väčšiu autentickosť a hĺbku. Dvadsaťtrojka to posúva ešte ďalej s technológiou HyperMotion2, vďaka ktorej sa podarilo zachytiť pohyby hráčov na ihrisku pomocou 'motion capture'.

HyperMotion2 je poznať. A poriadne

Vývojári tak mohli pracovať s údajmi z dvoch zápasov, kedy boli snímané pohyby všetkých hráčov na ihrisku, ako aj z tréningov profesionálnych futbalistov. Vďaka tomu sa hráči pohybujú po trávniku, interagujú spolu a strieľajú či nahrávajú plynulejšie a s pridanou hodnotou realizmu. Tisícky nových animácií tak prinášajú doposiaľ nevidený zážitok a gameplay približujúci sa čoraz viac k autentickému zážitku z hry s čoraz menším vplyvom arkádovosti.

HyperMotion2 je najviac viditeľný v tempe hry, ktoré sa opäť o čosi spomalilo. Rovnako, ako minuloročná FIFA, aj tentokrát je FIFA 23 ešte pomalšia než jej predchodca. Rýchlonohým futbalistom ale rýchlosť zostala, len sa prejavuje viac na krátkych úsekoch.

Výbušnosť a akcelerácia je to, čo dáva útočníkom výhodu nad pomalšími obrancami. Zabiehanie za defenzívne rady je ale nutné dobre načasovať, čo by nemal byť problém po niekoľkých rýchlejších prihrávkach. Nábehy do otvoreného priestoru sú preto zdrvujúcejšie, než predtým.

Inteligencia obrancov je oveľa, oveľa vyladenejšia

S tým ale ide ruku v ruke aj herná inteligencia obrancov, čo sa najviac prejavuje pri správnom postavení - 'positioning'. Rovnako vypichnutie lopty a viacero obranných zákrokov (tackles) si prešlo zmenami. Už to nie je len o samotnom zabránení útočníkovi v postupe, ale aj o získaní lopty na svoju stranu. A práve v tomto FIFA 23 exceluje. Pre hráčov, ktorí vyčkávajú na chybu súpera sa tak otvárajú nové možnosti, ako založiť rýchly protiútok po získaní lopty na svoju stranu.

Lepšie bránenie bude tŕňom v oku všetkých útočníkov

Bránenie pomocou R2 (jockeying) tento rok opäč nabralo na sile a to najmä so silovými hráčmi. Stačí si počkať na správny okamih, kopírovať pohyby súpera a získanie lopty je skoro samozrejmosťou. Pravdepodobne žiadny profesionálny FIFA hráč by v minulých rokoch neodporučil tradičné "šmýkačky", no aktuálne to už neplatí. Takzvaný 'slide tackling' je opäť realitou s tým, že pri bránení loptu získate skôr a hráča to nevyradí na dlhý čas z hry pri zosune na zem. Všetkého veľa škodí, takže aj tento pohyb je potrebné vykonávať s mierou a s vhodným načasovaním.

Nové strely, priame kopy aj penalty

Aj keď sú zmeny pomerne viditeľné, stále vieme, že hráme najnovšiu FIFU a žiadnu inú futbalovú hru. Výraznou zmenou sú 'power shots', strely, ktoré pri správnom načasovaní v drvivej väčšine prípadov končia gólom. Každý náprah na takúto strelu so sebou prináša mierne priblíženie na hráča a vnáša tak do hry dramatickosť a osudovosť. Pre hráčov, ktorí si s týmito špecifickými strelami rozumejú, tak ide o veľkú pidanú hodnotu.

Pre tých ostatných sa ale nič nemení. Navyše, využívať 'power shooting' vyžaduje správne načasovanie aj posúdenie situácie na ihrisku. Ba čo viac, samotný akt vystrelenia týmto spôsobom trvá dlhšie, než by bolo možno potrebné a šikovný brániaci hráč si so situáciou dokáže hravo poradiť. Ide preto o 'play' s vysokým rizikom neúspechu ale aj s poriadnou odmenou pri vydarenom pokuse.

Ženský futbal má konečne poriadnu zelenú

Mnohých hráčov určite poteší aj rozšírenie ženského futbalu. Ten v sérii FIFA roky stagnoval, ale ročník 23 je iný, lepší. Konečne sme sa dočkali pridania dvoch plnohodnotných ženských futbalových líg - anglickej Super League a francúzskej Division 1 Arkema. Hráči si tak budú môcť zahrať za veľké kluby v ženskom prevedení.

Pozitívne je aj zistenie, že HyperMotion2 bol v použitý aj v ženskom futbale, takže sa tie najlepšie hráčky pohybujú vernejšie ku svojim predlohám, a zároveň inak ako mužskí futbalisti. EA Sports sa ale z nejakého dôvodu rozhodla priniesť ženský futbal len do priateľských zápasov a turnajov. Znamená to, že si síce zahráme celú sezónu za jeden zo ženských tímov, ale len v sólo kampani, no nemôžeme si hráčky kupovať v online módoch ani s nimi hrať v iných režimoch kariéry.

Kariéra je to isté, čo vždy

No a keď už sme pri tej Kariére. Stálica na poli módov je prakticky totožná s tým, čo už poznáme roky. Najvýraznejšou novinkou je možnosť zasiahnuť do zápasov v simulácii, takže máme príležitosť zmeniť dianie na ihrisku v momente, keď sa tímu napríklad nedarí. Hráčom v režime kariéry je možné meniť osobnosť, čím získame rôzne výhody a špecifické atribúty.

Akcia na ihrisku a tréningoch vyvolá reakciu v podobe získaných bodov. Za asistencie, skórovanie či držanie lopty získava hráč body, ktoré potom zvyšujú štatistiky v konkrétnej činnosti. Rovnako tak je možné prispievať na charitu s hernou menou, za čo rovnako stúpajú určité štatistiky. V tomto prípade nejde o výraznú zmenu, ale krok správnym smerom do budúcna. Nevýrazné, ale poteší. RPG prvky sa v režime kariéry určite v nasledujúcich rokoch nestratia a takéto jemné oživenie hry nás jednoducho baví.

Kráľom je a bude FUT mód

FUT, alebo FIFA Ultimate Team, je bezpochyby vlajkovou loďou všetkých módov v hre. Menšie zmeny sa prejavia každý rok, ale FIFA 23 úplne prekopáva Chemistry, teda chémiu hráčov. Namiesto maximálnej chémie 100, na ktorú sme boli zvyknutí po minulé roky, je možné aktuálne dosiahnuť maximum "iba" 33.

Chémia prešla rapídnymi zmenami

Stále sme odmenení za to, že k sebe postavíme hráčov z rovnakej ligy, klubu alebo národného tímu, ale už viac nemusia byť pri sebe a zdieľať spolu spojenie. Žiadny 'boost' vo výkonnosti od nich netreba čakať. Rovnako tak nedôjde ani k zníženiu ratingu celého tímu v prípade, že hráči medzi sebou nezdieľajú ani jeden bod chémie. Cristiano Ronaldo na hrote si tak bude perfektne rozumieť s hráčmi ako Neymar alebo De Bruyne.

Aj preto sa z Ultimate Teamu stal KONEČNE fantasy futbal. Tak, ako to bolo zamýšľané od začiatku. Znamená to mnohé. Napríklad to, že karty hráčov, ktoré by sa po minulé roky využívali vo FUT móde len minimálne (ak vôbec), teraz dostanú viac priestoru a väčšiu voľnosť.

Hráči si tak konečne zostavia tím bez obmedzení, tímy budú rozmanitejšie a unikátnejšie pre každého z nás. Rovnako tak teší aj pridanie možnosti meniť futbalistom pozície a zaradiť si ich na miesto, kde sa nám hodia. Každá karta futbalistu má totiž dve pozície, kam ich je možné umiestniť - primárnu a sekundárnu. Dosť bolo situácií, kedy čelíte tímom s piatimi útočníkmi v strede poľa bez toho, aby súperov tím trpel.

Squad Building Challenges poteší

Má to však aj jeden menší zádrheľ a to v móde Squad Building Challenges. Hráči, ktoých postavíte na inú pozíciu, než predvolenú, budú mať s kýmkoľvek nulovú chémiu. S týmto rozhodnutím prichádza na rad otázka, či to EA nespravila zámerne s tým, aby hráči viac kupovali balíčky, získali viac kariet a tým aj viac možností, ako si postaviť tím.

Diskutabilná mechanika kupovania balíčkov tak zostáva a stále tak platí, že hráči, ktorí do hry investujú najviac peňazí, získajú aj najlepšie tímy vo FUT-ku. FIFA 23 sa preto nelúči so svojím menom v najlepšom duchu, ale nesie si so sebou aj neduhy, ktoré len tak ľahko nezmiznú.

Netreba zabúdať ani na nadchádzajúci Svetový šampionát, ktorý bude v hre FIFA 23 plne pokrytý. Jedinečná udalosť zatiaľ k dispozícii nie je, ale je skvelé vedieť, že EA Sports na majstrovstvá myslia a prinesú aj hráčom neopakovateľný zážitok z podujatia.

Má svoje muchy, ale FIFA 23 je jednoducho skvelá

Do hry boli pridané aj takzvané 'Moments', ktoré aspoň sčasti nahrádzajú možnosť získať balíčky bez toho, aby sme si ich museli kupovať za reálne peniaze. Stačí len plniť výzvy, ako napríklad skórovanie hattricku s Mbappém alebo skórovať (napríklad s Messim) z priameho kopu z určitej vzdialenosti. Zároveň sa touto formou naučia nové veci aj nováčikovia, ktorí s mechanikami hry nemajú až také skúsenosti.

Mnohé sa za ten rok udialo a FIFA 23 je bezpochyby skvelá hra. Teda v prípade, že pristúpite na už rozohratú partiu, ktorú EA každoročne naďeľuje s ťahaním od hráčov peniaze za balíčky v online módoch. Fyzika je o poznanie lepšia od predošlej FIFA 22, HyperMotion2 prináša nové, nevidené animácie hráčov a umelá inteligencia futbalistov, ktorých práve neovládame, je rovnako posunutá o čosi vyššie.

Dve samostatné ženské futbalové ligy tešia, rovnako ako aj nadchádzajúce MS v Katare, ktoré do hry prídu v patchi pred začiatkom šampionátu. Nové penalty sú zábava a vyžadujú čas na naučenie, priame kopy prinášajú nové techniky a spomalenie celkového tempa hry nás opäť posúva bližšie k realistickému zážitku a ďalej od arkádového hrania. FIFA 23 ukončuje jednu veľkú éru, aby pripravila cestu svojej novej verzii EA Sports FC. A robí to s výraznými zmenami, novinkami a pár chybami na kráse, ktoré ale celkový zážitok rozhodne nepokazia.

Autor: Redakcia  |   Publikované: 3.10.2022   |   Zobrazené: 1066x

Značky