Hearthstone, nová superstar medzi online hrami a CCG
Blizzard v posledných rokoch opäť naplno roztáča svoje obľúbené značky a chrlí na nás nové diely, datadisky aj úplne nové hry zo svojich obľúbených svetov v úplne nových žánroch. Starcraft aj Diablo sa teší z plnohodnotných dielov, ale Warcraft doteraz prežíval len na datadiskoch k svojej onlinovke. Novo má ale ďalšie želiezko v ohni, zberateľskú kartovú online hru, ktorú si každý môže zahrať do sýtosti zadarmo. Vždy proti sebe bojujú 2 hráči (alebo hráč vs. PC), ktorí sa snažia nepriateľského hrdinu poraziť zabratím 30 životov.
Beta šialenstvo
Už keď prepukla uzavretá beta, o Hearthstone sa veľa písalo. Dôvodom boli nadšené reakcie hráčov aj dopyt po vstupe do bety - za kľúč niektorí jedinci platili aj stovky dolárov. Už od začiatku bolo zrejmé, že Blizzard opäť trafil do čierneho so svojou kartovou hrou, ktorá sa točí okolo veľmi krátkych online matchov medzi dvoma hráčmi.
Kúzlo Warcraftu 3 je späť
Keď prvýkrát spustíte Hearthstone, možno vás prekvapí jednoduché, ale pekne nakreslené intro, alebo podarené menu, ktoré je pomerne interaktívne a "3D". Celá hra, vrátane kariet, sa tvári "reálne" plasticky a pôsobí naozaj živo, a to aj vďaka všadeprítomný zvukom a dabingu, ktorý pripomína fantastický Warcraft 3.
Ako sa to hrá?
Jednoducho, plynulo, rýchlo a zábavne. Úplne prirodzenému a bezproblémovému vkĺznutiu do hry pomáha aj tutoriál, ktorý sa skladá zo 6 bitiek. Tie postupne vnášajú nové prvky a behom pár minút vás naučia všetko, čo budete k hre potrebovať.
Prvkov je pritom veľmi málo - máme tu hrdinu, ktorý určuje ráz balíčka (má svoje povolanie a podľa neho dostupné karty), maximálne 2 špeciálne schopnosti a potom karty a manu. Mana rastie a obnovuje sa každým kolom a každá karta (a niektoré špeciálne schopnosti) spotrebováva manu. Čím mocnejšia, tým viac spotrebuje many. V desiatom kole dosiahne dostupná mana maxima 10 manových kryštálov na ťah, čo stačí k rozpútaniu takej bitky, že do pár kôl je zaručene koniec.
Karty
Karty sú buď kúzla/schopnosti, ktoré po použití zmiznú (Fireball,...), alebo sa vykladajú - vykladajú sa pomocníci, ktorí za vás budú bojovať. Spravidla nemôžu útočiť v kole, kedy boli vyložené, ak nemajú schopnosť "Charge" alebo akúkoľvek schopnosť, ktorá sa aktivuje hneď po vyložení, ako je nejaké kúzlo. Veľa kariet nejakú špeciálnu schopnosť má, ale vždy sa zmestí na pár riadkov prehľadného popisu, takže žiadny bolehlav nehrozí.
Na obrázku vidíte tri karty (a Šamana Thrall-a, ktorý si ich umiestňuje do balíčka). Tá vľavo je kúzlo a keď ju vyložíte (zdarma, preto je vľavo hore cena vyvolania 0 manových kryštálov), môžete si vybrať miniona (vyloženého pomocníka), ktorému sa obnoví zdravie. To by mohlo pomôcť napríklad karte uprostred, keby mala ubrániť jeden život (dohromady má iba dva, čo spoznáte podľa čísla vpravo dole v kvapke krvi). Útok prostrednej jednotky (ktorá sa vykladá) je potom celých 4 (to nie je zlé) a cena vyvolania je 5 manových kryštálov. Môžete ju teda vyvolať až v piatom kole. Keď kartu vyvoláte, môžete určiť cieľ špeciálnej schopnosti, ktorý dostane poškodenie 2 - táto Battlecry značí schopnosti, ktoré použijete iba jediný raz, pri vyvolaní. Naopak schopnosť pri pomocníkovi vpravo je trvalá, teda kým ho niekto nezabije, a zvyšuje silu vašich kúziel o 1.
So svojimi kartami sa snažíte poraziť nepriateľa, to znamená dostať jeho životy na nulu. Spravidla na tom majú veľký podiel vaši pomocníci, ktorí uberajú toľko životov, koľko je ich útok - útok na hrdinu je výhodný aj vďaka tomu, že hrdina spravidla rany nevracia, na rozdiel od nepriateľských pomocníkov. Okrem voľby kariet a ich použitia tak hráč musí rozhodovať aj o tom, či sa vydá cestou útokov na nepriateľa, alebo sa pokúsi ovládnuť celé bojisko, pričom určité zloženie kariet môže nahrávať jednému alebo druhému štýlu hry, rovnako ako konkrétni protivníci a situácia na bojisku.
Toto všetko ale budete čoskoro vnímať celkom prirodzene, hra má naozaj veľmi nízke nároky na počiatočnú časovú investíciu. Žiadne násilné učenie a memorovanie, iba príjemné preplávanie od boja k boju, kedy budete získavať cenné skúsenosti (a nové karty).
Ako sa podaril free-to-play model?
Free-to-play model zodpovedá strednému prúdu, v ktorom je typické, že si platením hranie skrátite a zjednodušíte. Nejde teda o kozmetické zmeny, ale o možnosť kúpiť si rýchly postup, v tomto prípade samozrejme hlavne nové karty. Na tie si ale môžete zarobiť aj hraním, takže ak máte čas, trpezlivosť a radosť z hry, môžete sa časom kartami vyrovnať aj tomu, kto si všetko kúpil. A keby som si potom mal staviť v priamom súboji, stavím si na neplatiča, ktorý pravdepodobne prešiel mnohonásobne väčším počtom bitiek. Ale záleží na vás, môžete do hry napchať tisíce, alebo si ju užiť naplno aj bez platenia. Týmto spôsobom má zaistený Blizzard vysoký príjem a my hráči lacnú, ale kvalitnú zábavu. Tu má Hearthstone veľkú výhodu oproti priamej konkurencii v podobe Scrolls od Mojangu, ktorú si musíte kúpiť, ale mikrotransakcie využíva tiež.
Ak porovnáme bežné kartové hry, ktoré sú 100% pay-to-win, s Hearthstone, musíme byť radi, ako benevolentne je k neplatiacim hráčom systém nastavený.
Akokoľvek je hra podarená a zábavná, majte na pamäti, že je tiež veľmi prístupná - nikdy nemôže ašpirovať na to, že úplne uspokojí špecifické a vysoké nároky hráčov tradičných CCG, ako je Magic: The Gathering.
Skladanie balíčkov a herné módy
Balíčky si skladáte až z 30 kariet, medzi ktorými sú spoločné karty pre všetky povolania, ako aj špecifické len pre to vaše. V hre je totiž 9 rôznych hrdinov s fixne priradeným povolaním podľa zavedených postáv z univerza Warcraftu. Blizzard sa zatiaľ nechystá postavy na jednotlivých povolaniach dublovať alebo pridávať iné univerzá (Diablo, Starcraft), pričom rozšírenie počtu hrdinov pre existujúce povolania je oveľa pravdepodobnejšie, než druhý možný spôsob rozšírenia.
Ako správne zložiť balíček? Záleží na vašich kartách a na spôsobe vašej hry, ale dôležité je tiež sledovať krivku rozloženia kariet v balíčku podľa náročnosti na manu, aby ste sa vôbec dočkali vyvolávania tých cool kariet za 7 a viac manových kryštálov.
Karty získavate postupom v hre, v móde Aréna, alebo nákupom za peniaze/zlatky. Práve zlatky sú menou, ktorú môžete získať hraním, ale ide to pomerne pomaly a musíte plniť denné questy a naozaj sa snažiť zarábať. Karty sa dajú získať aj vytvorením z arcane dust, ktorý získate zničením nepotrebných kariet - v Hearthstone nie je prítomný obchod medzi hráčmi, ani výmena kariet.
Tešíme sa na cross-platform multiplayer a hru na tabletu
Áno, Blizzard úspešne cross-platform multiplayer vyskúšal, a aj keď nie je isté, že bude od vydania mobilných verzií prítomný, jeho implementácia je veľmi reálna až pravdepodobná. Až budeme môcť svoje karty vytiahnuť kedykoľvek a kdekoľvek, Hearthstone si nás získa úplne. Hra je to návyková, zábavná a vydrží naozaj dlho, aj keď každý jeden zápas je naopak svižný a krátky.
Diskusia