RECENZIA: Forza Horizon 5 je splneným snom milovníkov rýchlych automobilov

Závodné hry majú od roku 2021 nového kráľa. Stáva sa ním titul Forza Horizon 5 od vývojárskeho štúdia Playground Games. Už predošlé diely predstavovali v rámci automobilových pretekov žánrovú špičku a piate pokračovanie to všetko ešte poriadne vylepšuje.

Roky skúseností sa aj tentokrát podpísali pod azda najlepší herný zážitok z jazdy aj vďaka absolútne úžasnej grafike, obrovskej a detailnej mape, otvorenému svetu, ešte väčšiemu dôrazu na realistickosť, tunningu áut či konečne fungujúcemu multiplayeru.

Tvorcovia zostali verní zaužívanému konceptu, kedy vás doslova vypustia na mapku a by si môžete okrem príbehovej linky jednoducho robiť, čo sa vám zachce. Preteky sú pohlcujúce, dynamické a výživné a stačí si vybrať, či chcete jazdiť na upravenej trati, offroad alebo rally-cross. To ale, samozrejme, nie je všetko.

Tentokrát sa zapracovalo aj na multiplayeri, takže jednoducho nabehnete na online porovnávanie síl s reálnymi súpermi a máte o zábavu na dlhé hodiny postarané. Pripojenie nepadá, závody sú stabilné a poteší aj cross-play medzi konzolami a PC. Netreba zabúdať ani na súťaženie v driftovaní na body alebo už spomenuté voľné jazdenie po mape, kde budete hľadať autá do garáže. Kooperácia sa taktiež hlási o slovo a dáva jazdeniu úplne iný, záživnejší rozmer.

Už predošlé tituly zo série Forza Horizon sa prikláňali viac k realistickému spracovaniu a simulácii a výnimkou nie je ani piaty diel. Jediný rozdiel je ten, že Playground Games posunuli spracovanie ešte o niekoľko úrovní vyššie. K tomu neodmysliteľne patria aj asistenti ovládania, no dôraz je kladený práve na čo najvernejší zážitok z jazdy. Aj napriek tomu je ovládanie intuitívne, jednoduché a dostupné aj pre úplných začiatočníkov.

K skutočnému pocitu z jazdy pridáva aj striedanie ročných období či dňa a noci. Princíp hry funguje na odomykaní obsahu za vaše jazdenie. Na začiatku si vyberiete, na akom type tratí chcete svoje pretekárske majstrovstvo ukázať a následne budete získavať nové možnosti, kde jazdiť. Všetko ide ako po masle, priebeh hrou je plynulý a jediné, čo môže niekomu prekážať, je absencia prepracovanejšieho príbehu na úkor otvoreného sveta.

Páči sa vám nejaké auto, či už vaše, alebo niekoho iného? Neváhajte a odfoťte si ho do albumu, aby ste sa mohli neskôr pokochať. Príbeh ale predsa len prešiel zmenou k väčšiemu množstvu obsahu a dokonca tu máme aj hovoriacu hlavnú postavu, teda vášho jazdca. Realistickosti dodá na kráse aj možnosť zviesť iné postavy v aute a objavovať krajinu spolu.

Adrenalínové športy sa aj tentokrát posunuli na vyššiu úroveň vďaka nádhernému vizuálu, skvelému zvuku áut alebo napríklad skákaniu z lietadla na motorke. Na výber sú dve možnosti, ako si užiť hru naplno. Prvou je režim Kvalita, ktorý sa sústredí na post-processing za cenu nižších FPS. Druhým je Výkon, na ktorom dostanete absolútne úžasný herný zážitok, ale je len pre tie najlepšie PC zostavy. Nutno dodať, že obidva varianty vypadajú nádherne a nikto nebude ochudobnený.

Grafické spracovanie, ktoré je mimochodom krajšie než realita, si najviac užijete v detailoch, odleskoch a nasvietení aj pri daždivom či slnečnom počasí. Všetko pôsobí nádherne a prepracovane. Rovnako ako v sérii Grand Theft Auto, aj tu máte na výber desiatky rádií rôznych hudobných štýlov so stovkami piesní. Každý podľa svojho gusta!

Menšie problémy vznikajú pri vykresľovaní vegetácie a ich rýchlom objavovaní sa, resp. miznutí. Pravdepodobne ide o cenu za nádhernú grafiku. Pokiaľ sa v nejakej lokalite nachádzate, všetko je uhladené a realistické, ale pri pohybe si tieto zmeny hneď všimnete a je na vás, či si necháte kaziť zážitok.

Poďme ale k vozovému parku. Viac ako 500 áut s KONEČNE verným spracovaním zvukov? Áno, prosím, sypte to do mňa! A autá budú pribúdať aj v budúcnosti. A tunningom pod kapotou ich môžete meniť napríklad výmenou súčiastok. No nie je to nádhera? Grafický tunning je samozrejmosťou.

Na svoje si prídu jednoducho všetci – od nenáročných jazdcov, cez pretekárske duše až po milovníkov spálených gúm z driftovania. Svoje schopnosti vodiča budete predvádzať v Mexiku, kam je celá Forza Horizon 5 situovaná. Mapa má nádherných 100+ štvorcových kilometrov a exotika ponúka skvelé vyžitie, ktoré sa navyše často mení a nepôsobí tak jednoliato.

Džungľa, púšť, kopcovitý terén, rieky, jazerá, nádherné údolia – to všetko tu nájdete. A to všetko s premenlivým počasím, kde sa strieda dážď so slnkom zaliatymi dňami, snehová nádielka s poriadnymi tropickými búrkami. Ak by ste sa náhodou začali nudiť, čo sa pravdepodobne nestane, stále môžete siahnuť po editore tratí a vystavať si vlastný závod od základov. Každá takáto trať je navyše k dispozícii ostatným hráčom, za čo môžete získať nejaké tie odmeny do hry od jazdcov, ktorí boli s vašou prácou spokojní.

Spokojní by mali byť všetci, ktorí si hru zakúpia. Má nádhernú grafiku, konečne fungujúci multiplayer, stovky áut, skvelé možnosti počúvania hudby, obrovskú mapu aj striedanie ročných období či dňa a noci. Zmeny sa dotkli aj príbehovej linky, ktorá je plnšia a potešia aj dialógy postáv. Nechýbajú najrôznejšie možnosti herného vyžitia v sólo móde, kooperácii aj online pretekaní. Do toho si pripočítajte tuning karosérie aj súčiastok, realisticky pôsobiace zvuky áut a fotomód, a dostanete jednu z najlepších závodných hier súčasnosti.

HODNOTENIE: 9/10

Minimálne požiadavky na PC:

CPU: Intel i5-4460 alebo AMD Ryzen 3 1200