League of legends – tipy a triky
Základné informácie o tejto online multiplayerovej hre môžete nájsť napríklad na Wikipédii a stiahnuť si ju môžete tu. Samozrejmosťou pre každého hráča je poznať túto stránku, kde nájdete všetky dôležité informácie o hrdinoch, predmetoch a pod., ďalej Lolking, kde môžete nájsť návody, ako hrať jednotlivých hrdinov, ich modely, môžete sa pozrieť na svoje umiestnenie v jednotlivých divíziách a tiež sa môžete pozerať na streamy najlepších hráčov. A nakoniec tu môžete sledovať práve prebiehajúce turnaje profesionálov či sa pozerať na už odohrané.
Tento článok ale nie je pre tých, ktorí tzv. Lolko ešte nikdy nehrali. Pripomenieme si veci, ktoré sú dôležité z toho dôvodu, aby človek ľahšie vyhral a postupne sa prepracoval do vyššej ligy.
Wardy
Začneme s niečím, čo je priamo z hry. Ak neviete, čo je to warda, (v angličtine ward), môžete LoL rovno odinštalovať. Ako hovorí jedno medzi hráčmi používané príslovie - "Buy a ward, safe a live." - V preklade "Kúp wardu, zachrániš život." Nepoznám snáď pravdivejšie príslovie. Keď odchádzate na svoju líniu od fontány / z bázy, uistite sa, že máte vo svojom inventári aspoň jednu wardu. Nie, nezaujíma ma, že nie ste support, tú wardu skôr alebo neskôr použijete a spätne za ňu budete vďační - vďaka nej vás nemusí prepadnúť jungler, alebo sa vám môže podariť ukradnúť nepriateľom draka. Výnimkou môže byť, ak je hra už dlhá a vy máte inventár plný tých najlepších predmetov (tzv. full build). Ak ste support, z bázy by ste nemali odísť s menej ako tromi wardami. Ideálne číslo je 5 a zakúpený Ruby Sightstone (takzvaná "wardovačka", kde máte 5 wárd, ktoré sa počas pobytu v báze obnovujú, a môžete použiť až 3 wardy naraz, no každá zoberie jedno nabitie). Wardu je dobré pokladať na strategické miesta, napríklad do krovia, k drakovi a k barónovi. Najlepšie tak, aby bolo od nej vidieť do všetkých smerov, ale aj warda položená v pravý čas cez stenu môže dokázať divy.
Hrdinovia
Chcete hrať dobré hry a zlepšovať sa? Nejde vám nič iné, ako sedieť v teple na hornej línii? Takto to naozaj nepôjde ... Základom dobrých hier (nielen ranked) je vedieť obstojne zahrať každú rolu. Vyberte si na všetkých päť rolí (top, mid, support, carry, jungler) aspoň dvoch hrdinov, najlepšie menej hraných - ak sa dobre naučíte tých, ktorí sa stále banujú, máte tak trochu smolu. A keď nabudúce zapnete solo queue, nepíšte do chatu Caps Lockom "MID OR FEED!!!!", Ale počkajte si na rolu, ktorá vám zostane, a trénujte. Nie je nič horšie, keď sa v ranked hre o postup do zlatej či diamantovej ligy stretne trojica „hráčov“, ktorí vedia akurát support, a ďalší dvaja, ktorí boli vždy v džungli.
Jungler
Hrať junglera je svojím spôsobom veľmi nevďačné. Hráči po vás stále chcú ganky (prepady ostatných línií), nadávajú vám, že nie ste všade, alebo že ste niekde až príliš alebo, že im zabíjate Minionov. O junglení hovoriť nebudem, možno si o ňom prečítať veľa špecializovaných článkov, napríklad Stonewall008 na tejto stránke píše často články o rôznych jungleroch, robí tabuľky, porovnáva ich a podobne. Tu nájdete jeho veľmi dobré videá. Ak nie ste jungler vy sami, môžete mu pomôcť jednoducho. Určite pomôže, keď ho nebudete sústavne obviňovať, že málo gankuje. Skôr bude lepšie slušne o gank požiadať, a ak je aspoň trochu rozumný, tak príde. Dôležitá je tiež pomoc na začiatku. Zabehnete kúsok do džungle, pretože späť na svoju líniu sa stihnete vrátiť skôr, ako prídu prví Minioni, a ak mu pomôžete načať trochu počiatočné monštrá, bude mať jungler vyššie životy, skvelú časovú výhodu a pôjde čoskoro gankovať.
Krovie
Ja viem, čo si hovoríte, veď predsa veľmi dobre viete, čo to je, a ja sa z vás snažím urobiť blbcov. Je ale potrebné si uvedomiť, aké všetky využitia krovie má. Okrem "obyčajnej" neviditeľnosti pre nepriateľov, ak nemajú nejakým spôsobom do krovia viditeľnosť (hrdina, Minion, warda, ... v kroví), môžete do krovia dávať Wardy alebo veci pochádzajúce zo schopností hrdinov - Teemo a jeho huby, Shaco a jeho šašovia, Zyra a jej rastliny či semienka, Yorick a jeho ghúlovia a ďalšie. Nič, čo vykúzlite z krovia, kým to niekoho priamo nezraní, nie je vidieť - napríklad Nunuova ultimátna schopnosť (ultina). Krovie je jedna z vecí, ktoré sa v podobnej hre - DotA 2 – nevyskytuje a je tak veľmi zaujímavým prvkom v hre. Podporuje agresivitu a uľahčuje ganky junglerom.
Last hit
Last hit, v preklade posledná rana. Peniaze totiž nezískaš zo zabíjania nepriateľov. Teda, samozrejme, že áno, ale je to veľmi málo v porovnaní s tým, keď dáte poslednú ranu malému Minionovi. Jedno zabitie hrdinu zodpovedá cca dvom vlnám Minionov, tzn. 12 last hitov. Umenie last hitovať by malo byť samozrejmosťou pre každého hráča, pretože od toho sa potom odvíja celá hra, množstvo vašich peňazí, od neho množstvo predmetov, ktoré si môžete zaobstarať, a od neho sila vášho hrdinu. Supporti si ale túto činnosť veľmi neužijú.
Smartcast
Smart cast znamená, že keď stlačíte príslušnú klávesu, napríklad Q, váš hrdina vykúzli príslušnú schopnosť na miesto, na ktorom práve máte myš, a nemusíte už na nič klikať. Dôvod, prečo používať Smart Cast, je veľmi jednoduchý - urýchľujete hru, môžete rýchlejšie reagovať a tým aj viac zabíjať / menej umierať / lepšie last hitovať / lepšie utekať. Niektoré schopnosti hrdinov v hre sú automaticky nastavené so Smart Castom a nejdú zmeniť (napríklad Riven, Karthus, Cassiopeia - ich Q schopnosti). A ako nastavíte Smart Cast? V hre stlačíte Esc, vyberiete voľbu "Keyboard Bindings", kolieskom na myši sa dostanete dole, kým neuvidíte voľby "Smart Cast Spell 1-4", kliknete na "Smart Cast Spell 1" a stlačíte Q, "Smart Cast Spell 2" a stlačíte W a tak ďalej. Nastaviť si môžete aj Smart Cast vašich summoner spellov.
UI – User Interface
V preklade užívateľské rozhranie je dôležitejšie, než si myslíte. Ak ho máte nastavené príliš veľké, môže sa stať, že cez svoje úžasne veľké ikonky schopností neuvidíte prichádzajúci gank, hoci ste mali položenú wardičku. Čím menšie, tým lepšie! Ako veľmi je dôležité vidieť krásne ikonky hrdinov alebo veľké ikonky svojich predmetov? Naozaj dôležité veci uvidíte, aj keď si celý UI zmenšíte, a zároveň budete mať veľký prehľad o celom svojom okolí, čo je to najpodstatnejšie. Nastaviť veľkosť UI môžete opäť v hre - Escape, "Interface Options", "Scaling HUD Display". Čím viac vľavo, tým menšie, čím viac vpravo, tým väčšie (ale to predsa nechcete!). Ďalšou vecou, ktorá sa dá upraviť, je zobrazenie predmetov v obchode. Keď máte nahrané určité množstvo hier, nepotrebujete ku každej veci menovku. Celý obchod si tiež môžete zväčšiť, podľa mňa je optimálnych 5 predmetov na riadok. Všetky tieto nastavenia sa upravujú v samotnom obchode. Na to, čo všetko sa dá robiť s užívateľským rozhraním, sa pozrite tu.
Minimapa
V hre ju nájdete v pravom dolnom rohu obrazovky. Je to plocha, na ktorej by ste mali mať stále aspoň pol oka a vnímať, čo sa deje aj na druhom konci mapy. Na mini mape vidíte všetko, čo práve môžete - to, čo vidíte vy aj ostatní hrdinovia a ich monštrá, to čo vidia Miniony a wardy, resp. ikonky všetkých nepriateľov, ktoré vidíte, a červené bodky ich Minionov. Všetky priateľské jednotky sú samozrejmosťou. Kedy sa nemusíte na bote báť ganku z džungle? Keď vidíte nepriateľského hrdinu z midu na mide, hrdinu z topu na tope a gankujúceho junglera tiež na tope. V tej chvíli môžete byť veľmi agresívny, viete, že nikto ďalší z nepriateľov už nepríde. Jedine, že by mali súperi niekde v kroví pichnutú wardu a šikovne by sa tam naportil, to by už potom bol väčší problém. Pre takýto prípad si treba na začiatku hry pozrieť neprieteľské summoner spelly.
Predmety s aktívnou schopnosťou
Takých predmetov je v hre veľa, vyberiem len pár pre príklad: Deathfire Grasp, Locket of the Iron Solari, Hextech Gunblade, Quicksilver Sash. Za predmety s aktívnou schopnosťou sú tiež považujú všetky, ktoré sa dajú skonzumovať: wardy, elixíry. Aktívne schopnosti sú na to, aby ste ich používali. Väčšinou si za ňu mierne priplatíte a celý predmet je tak drahší, než by bol bez nej. Ak ovládate SmartCast, odporúčam si naň nastaviť aj tieto predmety. Z tohto celého vyplýva jediné - ak aktívne schopnosti využívať nezvládate a na Zhonya's Hourglass si spomeniete až dlho po súboji, proste tieto predmety nekupujte. Sú to zbytočne investované peniaze. Vzhľadom k ich funkčnosti a zaujímavých schopnostiam navyše by bolo dobré, aby ste ich vedeli aj používať. Hrajte občas hru proti počítačom ovládaným hrdinom, kupujte si tieto predmety a trénujte ich používanie.
Poradie kúpy jednotlivých predmetov
Znamená, že si kupujete predmety v určitej postupnosti pre väčšiu efektivitu. Vo väčšine prípadov platí, že ak sa držíte odporúčaných predmetov (zobrazia sa vám v obchode ako „recommended“), nič nepokazíte. Keď by ste chceli vyskúšať niečo nové a naozaj si neviete rady, napíšem vám niekoľko stránok (anglických), na ktorých sa môžete porozhliadnuť a nechať sa inšpirovať. Mobafire, Lolpro, Solomid, Probuilds a Lolking. Časom sa sami naučíte, kedy si ktorý predmet kúpiť a čo sa oplatí na vášho obľúbeného hrdinu.
Zelená bodka
Popravde ani neviem, ako inak túto časť pomenovať... Zelená bodka je niečo, čo môže uľahčiť život vám i vašim spoluhráčom. Zelené bodky nájdete v hre v ľavom paneli pri každom spriatelenom hrdinovi. Respektíve ich tam dosť často nenájdete. Celý systém je jednoduchý - ak bodka pri hrdinovi svieti, dotyčný má k dispozícii svoju ultimátnu schopnosť (ultimátku). Pokiaľ ide napr. Malphite gankovať, je veľký rozdiel, či má ultimátnu schopnosť alebo nie. Pomocou bodiek sa môžete ľahko orientovať a nemusíte potom chudákovi Malphitovi nadávať, že ste kvôli nemu umreli, pretože ste mysleli, že ultimátku použije.
Ban
Nie, naozaj nemyslím ten ban, ktorý dostanete, keď ste príliš hnusní na svojich spoluhráčov i protihráčov a oni vás mnohokrát reportujú, následne odsúdia v tribunále a vy si nemôžete niekedy aj týždeň vôbec zahrať LoL. Toto sú iné bany, používané v ranked a normálnych hrách s módom nazývaným draft. Na začiatku hry, v takzvanej queue - fronte, hráč, ktorý vyberá hrdinu ako prvý, na striedačku s prvým hráčom nepriateľského tímu, postupne zabanujú - zakážu dohromady 6 hrdinov, ktorých už si potom nikto nemôže vziať. Ako banujúci máte niekoľko možností. Môžete banovať hrdinov, proti ktorým neviete hrať, môžete banovať všeobecne uznávaných a veľmi silných hrdinov (v súčasnej dobe Amumu, Hecarim, Kha'Zix) alebo môžete banovať niekoho, proti komu by ste nechceli hrať s tým, koho sa chystáte si vziať. Takisto môžete robiť triky, ako nezabanovať práve Amumuho a ako úplne prvý si ho vziať. Najdôležitejšie na týchto módoch ale nie je ban, ale to, že vidíte, koho si vaši nepriatelia berú, a môžete na to reagovať. Sú hrdinovia, pri ktorých viete, čo na nich platí, či proti ktorým sa vám hrá dobre. Na internete je množstvo stránok, kde si môžete pozrieť, ktorý hrdina je na ktorého lepší, prípadne horší. Môžeme si uviesť najznámejšiu stránku, kde si nájdete požadované informácie. Treba však upozorniť na to, že tzv. „counter picky“ nemusia byť vždy najlepšou voľbou a je dobré spoliehať sa na svoje schopnosti a vlastný úsudok. Ak s názorom nesúhlasíte, môžete sa zapojiť do debaty a pomôcť užitočnou radou ostatným, prípadne vyvrátiť tvrdenie.
Solidarita feednutého hráča
Feednutý hráč - ďaleko pred ostatnými, väčšinou má mnoho killov, má viac goldov. Princíp je jednoduchý. Ste Annie, podaril sa vám začiatok hry, máte veľa zabitých nepriateľov a k tomu ste stihli zabiť veľa Minionov. Výsledok - máte veľké množstvo peňazí a na základe toho veľké množstvo predmetov (alebo skôr niekoľko naozaj dobrých). Ale vy ste nenásytní a chcete viac, takže keď vidíte carry, ktoré je pozadu za nepriateľským carry a snaží sa poctivo lasthitovať tých niekoľko vĺn Minionov, ktoré sa vám nazbierali pri veži, radšej tam skočíte a svojím plošným kúzlom zoberiete väčšinu Minionov pre seba. Rovno vám hovorím, že týmto nikomu nepomôžete. Ak ste v danej chvíli popredu pred celým nepriateľským tímom a oni sú aspoň trochu rozumní, pokúsia sa na vás v budúcom súboji zamerať a najlepšie vás odstrániť ako prvého. Ak je vaše carry stále tak slabé, pretože ste mu nenechali žiadne Miniony, nemá šancu im to oplatiť. Keď už bude mať aj vaše carry slušnú zásobu predmetov, tak kým zabije nepriateľský tím vás, carry je schopné rozkrájať ich na kúsky. Jednoducho povedané - je vždy lepšie mať viac silných hráčov ako jedného "nafeedovaného".
Ping
Nesmieme zabudnúť, akí úžasní sú vývojári z Riot Games a čo nám vymysleli len nedávno. Tzv. pingy majú niekoľko účelov. Môžete: požiadať niekoho o pomoc, oznámiť tímu, kam idete, varovať pred nebezpečenstvom alebo oznámiť, že neviete, kde je práve nepriateľ z vašej línie. Všetky majú svoje využitie. Pingy sa dajú používať pomocou Alt / Ctrl / G / V + kliknutie na ľavé tlačidlo myši, ktoré držíte a posuniete smerom na ľubovoľný ping. Assist Me - žiadosť o pomoc sa nachádza dole. Využiť sa dá, napríklad ak sami chránite vežu a prichádzajú za vami traja nepriatelia. Oznámiť tímu, kam idete, je dôležité prevažne pre junglera a úspešnosť jeho ganku. Ping zobrazí aj smer, z ktorého prichádzate. On My Way je na pravej strane. Smerom hore nájdete ping Danger poukazujúci napríklad na nepriateľského hrdinu schovaného v kroví. Posledný ping je o chýbaní nejakého z nepriateľov, väčšinou na vašej línii. Nahrádza otravné písanie "ss" (miss - chýbať) do chatu. Dobré používanie pingov je jednou zo stratégií pre úspešne tímovo zvládnuté a zahraté hry.
Zbytočná obeť
Tú situáciu poznáte určite všetci - vášho spoluhráča naháňajú štyria z nepriateľského tímu, vy sa mu vydáte na pomoc a celé to dopadne tak, že zomriete obaja. Najlepšie hneď potom ešte niekde chytia zvyšok vášho tímu, ich zabijú tiež a k víťazstvu už nemajú ďaleko. V Lolku je veľmi dôležité naučiť sa odhadovať, kedy sa vaša smrť ešte oplatí (aj také situácie sú) a kedy už nie. Snažiť sa niekoho stále zachraňovať, navyše keď ide o zle hrajúceho človeka, ktorý lezie, kam nemá, je naozaj zbytočné. Radšej sa snažte dostať sa k ostatným zo svojho tímu a spoločne vo štvorici môžete napr. ubrániť vežu. Je to každopádne oveľa lepšie, ako sa nechať pochytať po jednom.
Hlavne pozitívne
Viem, že hráč na mide je úplný noob a lama. Viem, že chodí všade sám. Takisto viem, že by mal mať wardu na rieke. Keď mu ale začnete nadávať, zavalíte ho salvou sprostých slov a navyše píšete, ako je celá hra prehraná, nikomu, ale naozaj nikomu nepomôžete. Vo väčšine prípadov ani sebe - aspoň mne niečo také nepomáha. Bude naštvaný on, budete naštvaní vy, budú naštvaní všetci vaši spoluhráči a celá hra pôjde do hája. Tým priemerným hlupákom môžete skúsiť poradiť, tých najhorších musíte bohužiaľ pretrpieť a po hre ich reportnúť za "Unskilled player", čo mimochodom neznamená všeobecný súd a možný ban, ale ak ho takto reportuje viac hráčov, znižuje sa mu elo v ranked a tiež "neviditeľné elo" v normálnych hrách, teda je veľká pravdepodobnosť, že už s ním nikdy hrať nebudete. Jednoduché pravidlo tiež hovorí, že ak ste hráč, ktorému sa hra darí, (čo pre ostatných väčšinou znamená veľa zabití ...) máte veľkú šancu, že vás spoluhráči budú počúvať a urobia to, čo hovoríte. Znie to smiešne, ale ak nie ste pozitívne naladení a ak je vám jedno, či vyhráte, veľmi často prehráte. V hre sa bohužiaľ vyskytujú nielen nešikovní hráči, ale aj takí, ktorí nadávajú všetkým a všetkému (vám, spoluhráčom, protihráčom, vašej matke, matkám ostatných, spoločnosti Riot Games, ostatným hrdinom, svojmu hrdinovi, ...). Moja rada znie: ignorovať. Neodpisovať im, nedopriať im to potešenie, že sa s nimi budete hádať. Existuje samozrejme aj Ignore list. Hádanie sa s týmito ľuďmi vás stojí veľa síl aj času, ktorý by ste mohli venovať hre samotnej.
Cieľ hry
Keď sa vás spýtam na cieľ hry League of Legends, všetci hráči by mi mali bez rozmýšľania odpovedať, že zničenie nepriateľského Nexusu (nie vo všetkých mapách, ja viem). Na ceste za týmto cieľom stojí minimálne päť veží a inhibítor, a ak chcete Nexus zničiť, nezostáva vám nič iné, než tieto objekty zničiť tiež. Keď sa ale pozriete do niekoľkých svojich hier, hráči sa často naháňajú skôr za zabíjaním ostatných. Ak zabijete štyroch hrdinov z nepriateľského tímu, nie je čas naháňať toho piateho, ak je to otázkou viac ako niekoľkých sekúnd. Naopak máte veľa priestoru na zničenie nejakej z veží alebo zabitie draka či baróna. Všetky tieto veci vám dajú do budúcna oveľa väčšiu výhodu, než je trocha zlata za zabitie posledného hrdinu. Pri honbe za ním vám utekajú drahocenné sekundy, kedy sú mŕtvi všetci ostatní a proti ničeniu ich veží nemôžu urobiť vôbec nič.
Aj keď sa snažíte byť najlepší, nikdy by vás League of Legends nemalo prestať baviť. Ide predsa o to hru si užiť, nie sa zlostiť nad každou maličkosťou. Každopádne vám prajem veľa šťastia a stretneme sa na EU Nordic & East!
Diskusia