OpenTTD je online - hrajte a bavte sa bez inštalácie
Všetko sa začalo v roku 1994, kedy slávny Chris Sawyer dokončil jeden zo svojich legendárnych projektov, hru Transport Tycoon. Titul sa stal doslova kultom a hneď po vydaní pritahol množstvo verných hráčov a fanúšikov. Tí si hru natoľko zamilovali, že sa nezmierili s koncom jej vývoja a ujali sa jej sami. V dôsledku toho došlo k vytvoreniu projektu OpenTTD a jeho portácii do internetových prehliadačov.
Čo ale TT je?
Transport Tycoon síce je stálicou na hernom nebi, no neuškodí v krátkosti pripomenúť jej rysy a princípy. Cieľom hry je vybudovať prosperujúcu a úspešnú transportnú spoločnosť, ktorá prevalcuje okolitú konkurenciu.
Hráč začína prakticky na zelenej lúke a musí zaistiť dopravu osôb a nákladu medzi továrňami, zástavkami a jednotlivými mestami. Na to potrebuje rozšíriť alebo kompletne vybudovať sieť komunikácií. K dispozícii je lodná, letecká, cestná a železničná doprava. Hráč pracuje s obmedzeným rozpočtom, ktorý je v prípade problémov možné navýšiť bankovým úverom. Primárne ale musí hospodáriť s vlastným príjmom.
Dôležitými aspektmi sú mechanizmy vyplývajúce z reálneho sveta. Ak teda naštvete obyvateľov mesta, nové letisko jednoducho nepostavíte. Nedostanete totiž povolenie od stavebného úradu. Pokiaľ nebudete regulovať ceny podľa konkurencie, nič nezarobíte a stratíte stálych zákazníkov, čo postupne povedie k bankrotu celej spoločnosti. Hráč tiež musí mať na pamäti tri zásady: rýchlosť, bezpečnosť a kvalitu prepravy. Tieto parametre sú pre zákazníkov kľúčové (spolu s cenou) a na ich základe sa rozhodujú pre využite Vašich služieb. Keď sa hráčovi podarí zvládnuť ťažké začiatky, je takmer isté, že hru dohrá, respektíve zlikviduje konkurenciu. Tým však zábava nekončí, pretože stále musí budovať, rozširovať a hlavne zarábať. Peňazí nie je nikdy dosť...
História legendárneho Transport Tycoon
Po uvedení titulu na trh, v roku 1994, sa strhla obrovská vlna nadšenia, na ktorej vrchole stál Chris a jeho TT. Hráči stále pribúdali, preto Chris začal pracovať na mnohých nedostatkoch a chybách titulu. Základným nedostatkom bola neprítomnosť editoru máp. Ten bol hlavnou novinkou v špeciálnej verzii, ktorý vyšla o rok neskôr pod názvom Transport Tycoon Deluxe. Huriavk neutíchal, a tak sa začalo pracovať na ďalšej časti. Pri vývoji nového herného enginu sa však Chris zamiloval do horských dráh a zábavných parkov, v dôsledku čoho zostal TTD opustený a vznikla úplné iná hra, aj keď so zachovaným herným princípom a rovnakými črtami.
Titul pomaly upadal do zabudnutia, s čím sa skalní hráči a fanúšikovia nedokázali zmieriť. V roku 2003 bol teda ohlásený zámer hru za použitia reverzného inžinierstva obnoviť. Vystalo na to hneď niekoľko dôvodov. Hru bolo treba oprostiť od platformy DOS, ktorá bola značne limitujúca. Na ďalší vývoj a udržiavanie titulu bolo potrebné vytvoriť vlastný kód nepodliehajúci autorským zákonom. Navyše, pre jednoduché portovanie na ďalšie platformy bol nový zdrojový kód jedinou voľbou. Výsledkom týchto snáh bolo, že sa v roku 2004 objavila nová verzia hry. Keďže bola voľne dostupná a šíriteľná, vyslúžila si názov Open TTD. Na titule s kontinuálne pracuje aj po jeho vydaní a do dnešných dní je pravidelne aktualizovaný.
Novinky v OpenTTD
OpenTTD zachováva herný princíp pôvodného titulu, no využíva modernejšie spôsoby zobrazovania grafických prvkov. Okrem toho je hra rozšírená takmer po všetkých stránkach. Či už fyzicky, zväčšením hernej mapy až na 64-násobok, alebo pridaním nových možností, objektov a vychytávok. Opomenúť nesmieme ani výrazné zjednodušenie ovládania a spríjemnenie herného zážitku (drag&drop systém, automatické scrollovanie mapy, pohyb v menu pomocou kolieska myši, zoraďovanie záznamov podľa rôznych kritérií a mnoho ďalšieho).
Pozrite si krátky zoznam vylepšení a zmien:
- Väčšie mapy (až 64x)
- Stabilný multiplayer pre max. 255 hráčov
- Dynamická tvorba názvov miest v množstve jazykov
- Kanály, zdvíhadlá, akvadukty
- Zväčšené a predĺžené mosty
- Lepšia práca s vozidlami
- Podpora IPv6 a IPv4
- Prepracované letiská
- Vlakové stanice už nie sú len jednodruhové
Prenesme OpenTTD na internet!
Presne to si povedal Aleksander Guryanov a previedol kód z C do JavaScriptu. Tým sprístupnil pôžitok z hrania TTD doslova každému. Portácia prebiehala v rámci projektu Emscripten, v ktorom došlo ku kompilácii LLVM (Low Level Virtual Machine) práve do spomenutého JavaScriptu. Pokiaľ teda vlastníte aspoň priemerný počítač a máte stabilne internetové pripojenie, môžete s do OpenTTD pustiť prakticky kedykoľvek. Stačia dve kliknutia a ocitnete sa priamo v hre.
Titul si určite vyskúšajte na stránkach http://play-ttd.com/.
Diskusia