World of Warplanes: pokračovanie hitu World of Tanks na oblohe
Na svetlo herného sveta sa pomaly derie ďalšia free-to-play pecka od tvorcov World of Tanks. Po masívnom úspechu prvého titulu World of Tanks (odkaz na stiahnutie nájdete tu), začali autori pracovať na ďalších dvoch projektoch. Ide o logický krok, pretože ak hra a jej princípy pritiahli skoro 30 miliónov užívateľov, nie je dôvod nepracovať na ďalších častiach alebo rozšíreniach. Na prelome roku 2012 sa teda hráči snáď dočkajú epických leteckých bitiek v podobe World of Warplanes. Presný dátum vydania však zatiaľ zverejnený nebol. Zároveň sa pracuje na tretej časti pomyslenej vojnovej série s názvom World of Battleships (po novom World of Warships), ktorá vyzerá veľmi sľubne a pre PC užívateľov by mal byť dostupná v priebehu roku 2013.
Princíp bol zachovaný
Novinka sa zakladá na podarenom princípe tankových bitiek z hry World of Tanks. Neuškodí, ak ho v rýchlosti priblížime.
Hráčovi je na začiatku pridelený tank najnižšej triedy a po boku svojich spolubojovníkov okamžite vyráža do bitky. Tank, zatiaľ veľmi slabo obrnený, ovláda z pohľadu tretej osoby. Využíva nerovnosti terénu a snaží sa dostať k nepriateľským tankom, proti ktorým má šancu len v bleskurýchlom útoku.
Súboje sú veľmi krátke a za každú vyhranú bitku hráč inkasuje peniaze. Za tie si môže kúpiť vylepšenia, nový tank alebo opravné balíčky. Pri vyšších triedach sú jednotlivé položky a opravy veľmi drahé a obyčajná strela stojí pomaly toľko, čo začiatočnícky tank.
Rovnako tomu je aj vo World of Warplanes. Každý hráč disponuje vlastným lietadlom, s ktorým sa púšťa do otvorených súbojov. Neustále sa ho snaží vylepšovať a opravovať, čím si zaisťuje lepšiu pozíciu v ďalších bitkách.
Aké je tajomstvo obrovského úspechu WoT?
Titul kombinuje niekoľko dôležitých herných prvkov a udržiava ich vo vzájomnej rovnováhe, vďaka čomu sa uchytil veľmi rýchlo a v krátkom období vytvoril podmienky pre vznik stabilnej hráčskej základne. Autori využili príležitosť a hráčom začali prinášať ďalšie vylepšenia či úplne nové modely tankov. Starí hráči tak mali dôvod zostať a nových čakala neprebádaná hŕba modelov, vylepšení a bonusov, ktoré neustále narastali a narastajú.
Free to play
Základom WoT, a po novom aj WoW je fakt, že hra i hranie je zdarma. Stačí si nainštalovať klienta, prihlásiť sa a začať bojovať. Netreba hradiť žiaden vstupný poplatok a najvyššiu úroveň dosiahnete aj bez využitia platených vylepšení.
Obmedzená historická presnosť
Medzi hráčmi sa nachádza len pár skutočných znalcov histórie, ktorí by dokázali povedať, čo je zle na nacistických znakoch alebo americkej stíhačke. Napriek tomu sa pri modeloch dbá na zachovanie historickej presnosti, či už pri vytváraní návrhu, alebo v logických súvislostiach. Ide o veľké plus pre nadšencov dejín, ktorí tak nebudú krútiť hlavou nad nesprávne umiestnenými smerovkami tej či onej stíhačky. Tým celý historický exkurz končí, na zúrivé tankové bitky predsa viac netreba.
Jednoduchosť
Paradoxné najväčšiu váhu zo všetkých troch parametrov predstavovaných hier má jednoduchosť. Hra sa musí jednoducho inštalovať, jednoducho spúšťať a hlavne jednoducho ovládať. Akákoľvek prekážka alebo náročnejšie, sofistikovanejšie ovládanie by spôsobili veľký odliv hráčov. Faktorom, ktorý určuje, či hráč pri titule zostane, alebo ho opustí, je prvý dojem. Preto je tank, resp. lietadlo ovládaný len myšou a klávesnicou.
Komplikované zľahčovanie?
Nie všetko, čo fungovalo vo WoT, musí fungovať vo WoW. World of Warplanes sa predsa, pri zachovaní jednoduchej ovládateľnosti, snaží byť viac-menej plnohodnotným a masívne hraným leteckým simulátorom. Preto je kvôli technickým podmienkam (hra beží na serveroch spoločnosti) a získaniu a udržaniu čo najväčšej hráčskej komunity nutné poľaviť z niektorých nárokov. Výsledkom je teda hra s krátkymi dynamickými súbojmi a veľmi obmedzeným ovládaním.
Veľký problém je v odozve serverov (WarThunder používa rovnaký systém s omnoho detailnejším ovládaním bez akýchkoľvek problémov), ktorá znemožňuje plynulé, a najmä presné manévrovanie. O zapracovanie rozdielov medzi jednotlivými strojmi – obratnosť, rýchlosť a iné špecifikácie – teda nemôže byť reč.
Vo výsledku ide skôr o priamočiaru multiplayerovú akčnú arkádu, než o premyslený simulátor historických lietadiel.
Konečné zhrnutie
Napriek miernym nedostatkom ponúka titul World of Warplanes pomerne kvalitnú leteckú show. Aby však dosiahla rovnaký úspech ako jej predchodca, musí prejsť mnohými vylepšeniami, predovšetkým v oblasti rýchlosti odozvy herných serverov.
Na druhú stranu treba uviesť, že ide o hru neskutočne zábavnú a, vďaka arkádovému princípu, vysoko návykovú. Ovládanie myšou je tiež celkom pohodlné (podľa niektorých užívateľov dokonca lepšie ako joystickom) a pod kožu sa dostane veľmi rýchlo.
Nezostáva, než počkať na zverejnenie plnej verzie, ktorá naplno odhalí všetky klady a zápory pripravovaného titulu.
Diskusia