MOBA špeciál 2: Slovníček – všetky výrazy, ktoré by mal hráč pred hraním ovládať
Ak premýšľate, že začnete s MOBA žánrom s akoukoľvek hrou (LoL, Dota 2, Smite, HoN atď.) alebo ste už začali a neviete si rady s výrazmi, ktoré vás zaplavujú, potom by vám tento článok mal slúžiť ako zoznámenie s hlavnými termínmi, ako aj s používanými výrazmi v chate. Noví hráči, ktorí sa s týmto žánrom ešte nestretli totiž často nevedia, čo sa po nich v hre vyžaduje a aké predmety či schopnosti slúžia na jednotlivé účely, keď sa po úvodnom a krátkom tutoriály (ak vôbec nejaký je) pustia do online bitiek. S naším návodom krok za krokom už viac nebudete tápať v neznámych vodách, aspoň čo sa terminológie týka.
MOBA špeciál 1: Čo by ste mali pred hraním vedieť
DotA 2 na stiahnutie zadarmo League of Legends na stiahnutie zadarmo Heroes of Newerth na stiahnutie zadarmo Smite na stiahnutie zadarmo Dawngate na stiahnutie zadarmo
Spoločné (viac-menej) pre všetky hry
Aby sme len nechodili okolo horúcej kaše, poďme sa v prehľade pozrieť na jednotlivé výrazy a vnesme kus (viac) svetla do tajov MOBA hier. Všetko je prehľadne zoradené podľa abecedného poradia, pre jednoduché a rýchle dohľadanie.
- AA – Auto Attack, väčšinou sa používa v súvislosti s hrdinom typu Carry a značí automatické útočenie na nepriateľské jednotky.
- Ace – Výraz používaný v LoL znamená, že jeden tím bol kompletne vyhladený a nikto nezostal živý. V Dota 2 sa namiesto toho používa Wipe, resp. TeamWipe, v HoN zase Genocide. Vtedy je čas prelomiť nepriateľskú základňu.
- AD – Attack Damage, poškodenie spôsobené fyzickým útokom, prípadne niektorými kúzlami.
- Aggro – „natiahnuť“, používa sa vo význame „naagrovať vežu“, aby útočila na vás alebo „prebrať aggro“, takže nepriatelia útočia na vás, focusujú vás.
- AOE – Area of Effect, schopnosť, ktorá poškodzuje alebo nejakým spôsobom ovplyvňuje väčšiu plochu, viac hrdinov naraz (napríklad AOE slow od Warlocka).
Schopnosť (AOE)
- AP – Ability Power, výraz používaný jedine v LoL, vylepšuje poškodenie kúziel.
- Armor – brnenie, ochrana proti fyzickému útoku.
- Aura – Väčšinou pasívna schopnosť, buffuje spojencov (+ dmg, + heal, + attack speed atď.) alebo debuffuje nepriateľských hrdinov, prípadne budovy (- regenerácia, - armor, - magic resist a pod.).
- Backdoor – Veľmi riskantná, no na druhej strane šibalská činnosť. Väčšinou vykonávaná jedným, prípadne dvomi hrdinami. Jeden tím pushuje stranu so všetkými piatimi hráčmi, zatiaľ čo druhý tím bráni so štyrmi a zvyšný jeden sa snaží pretlačiť druhú stranu a donútiť tak nepriateľov k defenzíve či stiahnutiu. V Dota 2 je zapnutá automatická ochrana proti backdooru, pokiaľ tam nemáte vaše creepy.
- Bait – Výraz pre úmyselnú provokáciu, vlákanie do pasce.
- Barracks – racks, raxy, inhibitor. Miesto, kde sa rodia creepy. Ak sú baraky zničené, nepriateľský tím má na danej strane výhodu silnejších creepov. V LoL sa inhibítory znovu po určitom čase spawnujú.
- Bottle – Predmet z Dota 2 a HoN. Umožňuje doplniť životy aj manu celkovo 3-krát, potom sa musí „bottla“ doplniť pri spawne hrdinov alebo sa do nej uloží runa, ktorá automaticky bottlu doplní na maximum.
- Buff/Debuff, posilnenie vlastných jednotiek, napr. dmg buff (zvýši poškodenie hrdinu) alebo attack speed buff (zvýši rýchlosť útoku). Debuff naopak berie výhodu nepriateľom.
- Camp – Miesta v lese, kde sa nachádzajú skupinky neutrálov.
Wraith camp v League of Legends
- CC – Crowd Control. Akékoľvek zasiahnutie do pohybu či útoku nepriateľa. Stun, slow, blind alebo fear.
- Counter/Counterpick – Hrdina picknutý priamo proti druhému hrdinovi (napríklad Ryze je považovaný za counterpick na Fizza v LoLku, Bloodseeker na Slarka v Dota 2).
- Champion/Hero/God – Postava, za ktorú hráte.
- Channel – Silná abilita, spell či kúzlo, ktoré vám obvykle znemožní pohyb alebo auto attack. Channeling prebieha obvykle pár sekúnd a môže byť zrušený disable-om, napríklad stunom.
- Creeps/Minions – Automaticky sa rodiace armády „vojakov“, ktoré pochodujú po svojej strane, až kým nenarazia na nepriateľské jednotky. Rodia sa spravidla každých 30 sekúnd a za ich zabíjanie získavate skúsenosti a goldy.
- CD – Cooldown, časový interval medzi použitím toho istého kúzla dvakrát za sebou.
- CS – Creep Stats, počet vami zabitých creepov.
- Damage – Sila poškodenia vášho útoku.
- DD – Double Damage, v Dota 2 runa zvyšujúca poškodenie hrdinu dvojnásobne.
- Deny – Zabitie vlastného creepa, keď má veľmi málo životov. Nepriateľovi tak zabránite získať za neho goldy a skúsenosti. V LoL, Smite a Heroes of the Storm deny nefunguje.
- Disable – Schopnosť obmedziť nepriateľov pohyb, útok a pod.
- DOT – Damage Over Time alebo po našom „dotka“. Znamená, že máte na sebe nejaké kúzlo či schopnosť, ktorá pôsobí v priebehu času. Napríklad Axeho Battle Hunger (Dota 2) vám na maximálnom vylepšení uberá 30 životov každú sekundu a spomaľuje pohyb o 10% po dobu 16 sekúnd.
- DPS – Damage Per Second, používa sa väčšinou s postavami, ktoré dokážu nasúkať veľa damage za krátku dobu (Carry).
- Dust – Predmet z Dota 2 a HoN, prášok, ktorý po použitý odhalí všetky neviditeľné jednotky v blízkosti.
- Escape – Schopnosť dostať sa zo zložitej situácii, napríklad pri ganku, utiecť nepriateľom.
- Exp – Experience, skúsenosti, získavajú sa zabíjaním creepov, neutrálov a nepriateľských hrdinov.
- Farm – Jeden z najhlavnejších spôsobov, ako získavať goldy, je zabíjanie creepov alebo neutrálov, farmenie.
- Fear – Disable, ktoré omráči nepriateľa, takže sa po určitú dobu nemôže ovládať a je tak ľahkým terčom pre ostatných.
- Feed/Feeder/Feeding – Feederom je označovaný človek, ktorý neúmyselne alebo zámerne zomiera. Toto hráčske plemeno nechce mať v hre nikto, hlavne nie to, čo prišlo zomierať naschvál.
- Focus – Zameranie sa, sústredenie sa na jeden cieľ. Keď v chate uvidíte napríklad focus Legionaire, znamená to, že by bolo dobré, aby ste najskôr zabili jeho.
- Fog of War – označuje sa ním miesto, ktoré je neviditeľné pre vás, vaše creepy či wardy. Jednoducho to znamená, že pokiaľ tam nemáte akýkoľvek druh vízie, vôbec netušíte, čo sa tam deje. V HoN a Dota 2 sa dá Fog of War využívať oveľa viac ako v ostatných hrách a to z dôvodu hornatého a ničiteľného prostredia.
Viditeľná časť mapy (Dota 2)
- Fortify – Glyph of Fortification, schopnosť aktivovateľná hociktorým hráčom, ktorá na krátku dobu spraví akúkoľvek budovu nesmrteľnou.
- Gank – Činnosť, pri ktorej prídu na lajnu z linky alebo lesa posily, aby zabili nepriateľov. Ak je cieľ neinformovaný o chýbajúcom protihráčovi, väčšinou to končí gankom úspešným, a teda zabitím. Dá sa to definovať ako rýchla akcia s cieľom zabitia protivníka.
- Genocide – viď Ace
- Harras – Kontinuálne útočenie na nepriateľa na lajne, aby sa nedostal k farme a expom, môže vyústiť aj do zabitia nepriateľa pri jeho zlom pozičnom postavení.
- HP – Hit points alebo health points – počet životov hrdinu.
- Heal – Dopĺňanie životov.
- Juke – Ak sa vám podarí ujsť pred smrťou pomocou fog of war, brushu alebo sa stratíte v lese, môžete si povedať, že máte za sebou úspešný juke.
- K/D/A Ratio – Kills/Death/Assist (Zabitia/Smrte/Asistencie)
- Last Hit – Posledná rana, nový hráči často túto činnosť ignorujú a snažia sa len zabíjať nepriateľských hrdinov. Skutočnosť je však taká, že last hitovanie je jednou z najdôležitejších činností poskytujúcou goldy a skúsenosti!
- Leave – Opustenie hry. Ak hráč opustil hru dobrovoľne a vy ešte stále bojujete, môžete ho nahlásiť.
- MR – Magic resistance, odolnosť voči poškodeniu kúziel.
- MS – Movement speed, rýchlosť, ako sa pohybujú jednotky.
- Neutrals – Jednotky, ktoré nepatria nikomu a nachádzajú sa na rôznych kempoch v lese. Za ich zabíjanie získavate goldy a skúsenosti. V Dota 2 a HoN sa dajú kempy stackovať, čo znamená, že ak preberiete aggro v určitej sekunde (53 sekunda) a vylákate celé osadenstvo kempu na chvíľu preč, zrodia sa tak na tom istom mieste ďalší neutrály a vy tak získate viac goldov a skúseností za menej času – efektívnejšie farmenie.
- Nuke – Spell s veľkým poškodením, schopný zničiť nepriateľa prakticky okamžite.
- Overextend – Precenenie svojich síl.
- Overkill – znamená, že ste na niekoho použili viac, ako bolo potrebné. Ak nepriateľovi zostávalo 200 životov a vy ste vycastili kúzlo, ktoré berie 600 a pod.
- Passive – Schopnosť, ktorá nemusí byť aktivovaná. V LoL má každý champion svoju vlastnú „pasívku“.
- Pick/Select – Výber hrdinu
- Ping – Kliknutie na minimapku, ktoré slúži na výstrahu alebo koordináciu spojencov. Pingnutie prevediete podržaním alt + klik na mapu.
- Positioning – Vždy byť dobre pozične postavený, vyhýbať sa skillshotom, teda byť v správny čas na správnom mieste.
- Push – Zatlačenie nepriateľov, zabitie creepov a ničenie infraštruktúry. Split push je označenie, ktoré má veľmi blízko k backdooru, kedy sa jeden hrdina snaží potlačiť inú stranu ako tú, kde sa práve bojuje.
- Pull – Keď si chcete natiahnuť na seba creepy, hrdinov a pod., označuje sa vaša činnosť ako pullovanie.
- Roam – Roamovanie je neustále behanie z jednej linky na druhú, niečo ako gank, kde sa snažíte pomôcť danej strane, či už so zabitím nepriateľa, alebo s pushom.
- Root – Korene – zastavia nepriateľa v pohybe ale stále môže útočiť a kúzliť.
- Rune/s – Označujú rôzne veci: 1. runy nájdeme v rieke rozpoľujúcej mapku v Dota 2 a HoN. Objavujú sa každé 2 minúty a nikdy neviete, na ktorej strane sa objavia a akú výhodu ponúknu (regenerácia, DD, ilúzie, zrýchlenie alebo neviditeľnosť). 2. runy v LoLku, ktoré slúžia na vybavenie championa pred hrou a zvyšujú mu staty. Každý hráč si môže vytvoriť svoj vlastný rune page.
- Rush – Ak rushujete nejaký predmet, snažíte sa ho získať ako prvý, teda nekupujete nič, pokým naň nebudete mať dostatok peňazí.
- Report – Za prílišné feedovanie, zlé vyjadrovanie sa alebo opustenie hry môžete hráčov nahlásiť. Ak sa im nazbiera veľa reportov, budú potrestaný.
- Silence – Schopnosť znemožňujúca nepriateľom kúzliť.
- Skillshot – Schopnosti, ktoré musíte presne trafiť na svoj cieľ bez toho, aby ste ho nejak zamerali. Na skillshot je potrebný dobrý positioning a načasovanie.
Skillshot v LoL
- Snowball – Vytvorenie výhody v rannej fáze hry a postupne na ňu nabaľovať ďalšie. Výraz je odvodený od snehovej gule, pretože sa pri váľaní v snehu neustále zväčšuje.
- Smoke – Predmet, ktorý sa dá kúpiť v obchode a hrdinov, ktorí ho použijú, robí neviditeľnými pred wardami a nepriateľskými creepmi. Ak sa ale priblížite blízko nepriateľským hrdinom, účinok pominie.
- Spam – Keď spamujete nejaký spell, znamená to, že ho používate stále dookola. V LoL, na rozdiel od ostatných MOBA titulov, sa so spamovaním stretnete ďaleko častejšie, pretože poväčšine majú spelly malé CD a sú menej náročné na manu, resp. máte väčší mana regen a pod.
- Spawn – Miesto, kde sa rodia hrdinovia (v tomto prípade môžeme hovoriť aj o Pool-e), creepy, neutrály.
- Stack – Stackovanie (čo sa týka neutrálov) sa dá praktizovať len v HoN a Dota 2 a znamená to zvýšenie počtu neutrálov na spawne. V 53 sekunde času hry pullnete neutrály preč z ich kempu a keď sa tam po dokončení minúty vrátite, bude tam na vás čakať viac neutrálov, čo znamená efektívnejšie farmenie. Druhý prípad stackovania je stackovanie itemov alebo kúziel, kedy sa za určité špecifické činnosti nabíjajú tzv. stacky a poskytujú rôzne výhody.
- Stun – Disable znemožňujúce hrdinovi akúkoľvek činnosť na krátku dobu.
- Summoner Spell – Termín z LoL, kde si môže každý hráč na svojho championa zvoliť 2 summoner spelly. Obyčajne majú veľký cooldown a umožňujú napríklad regeneráciu, zapálenie protivníka, flash (blink) na krátku vzdialenosť...
- Taunt – Pri taunte je nepriateľský hrdina na vás nútený útočiť, čo mu znemožňuje pohyb a používanie kúziel na krátku dobu. Ďalší zo spôsobov disspelnutia.
- Team Fight – Súboj, ktorého sa zúčastní väčšina tímu na obidvoch stranách.
- Turret/Tower – Obranné veže, poskytujú ochranu, víziu okolia aj neviditeľných jednotiek v ich blízkosti a spôsobujú poškodenia. Na každej strane sú 3 veže. Pri tróne sa nachádzajú dve ďalšie. Spojenie Tower Dive použijete, keď sa hráč nebojí ísť pod nepriateľskú vežu.
- Tricking – Šikovné ukrytie sa napríklad vo fog of war alebo rôzne frajerinky s použiteľnými predmetmi.
- True Damage – Poškodenie, ktoré sa nedá zredukovať ani armorom, ani magic resistom.
- Teleport – TP, umožní vám premiestniť sa na určitú lokalitu na mape.
- Ultimate – ulty, ult, označenie na schopnosť po dovŕšení 6. levelu, väčšinou najsilnejšie kúzlo.
- Wards – Poskytujú víziu po mape. Dajú sa kúpiť v obchode. Jedny wardy vidia na väčšiu vzdialenosť, druhé zase odhaľujú nepriateľské jednotky.
- Wipe – viď Ace
Typy hrdinov v hre
- Tank – Hrdinovia, ktorí vydržia najviac poškodenia. Ich úlohou je chrániť slabších spojencov, chodiť do bitiek väčšinou v čele a snažiť sa ochrániť svoje Carry či Mid. Majú veľa životov, armoru a magic resistu.
- Carry – Hrdina s najväčším útokom, obyčajne farmí na ľahkej linke a je podporovaný supportom, aby mal stály prísun goldov a experiencov. Nepísaným pravidlom je, že je slabší na začiatku hry a postupom času, keď získava levely, goldy a itemy, je jadrom tímu. V LoL sa hráva jedine AD range Carry, teda to musí byť hrdina na diaľku.
- Support – Veľmi neobľúbená úloha na nízkom elle alebo mmr. Väčšina slabých hráčov z dna ratingového hodnotenia si stále myslí, že keď sa napickuje 5 Carry hrdinov, všetko bude v poriadku. Úlohou Supporta je zaistiť pre svoj tím viditeľnosť na mapke (wardy), aby sa predišlo gankom a neočakávanému pohybu nepriateľov. Takisto chráni svojich hrdinov tým, že harrasuje nepriateľov a zabezpečuje tak farmu svojmu Carry. Nelasthituje creepy, ani by sa nemal snažiť kradnúť killy, ale snaží sa svoj tím podporovať na každej fronte. V Heroes of the Storm však bude expenie rozložené rovnomerne medzi všetkých hráčov.
- Baby-sitter – V podstate support držiaci sa na linke s Carry hrdinom, aby mu poskytol priestor na farmenie.
- Ganker – Typ hrdinu pobiehajúci po mape a snažiaci sa pomôcť ostatným linkám prekvapivými útokmi.
- Iniciator – Hrdina v prvej vlne, ktorý sa hádže do fightov ako prvý, engaguje nepriateľov. Väčšinou má nejakú formu rýchleho presunu, napríklad blink alebo charge. Po prekvapivom údere nasleduje stun či slow, ktorý ochromí nepriateľov a zapája sa zvyšok tímu.
- Jungler – Hrdina farmiaci neutrálne creepy v lese, respektíve džungli. Výhodou junglera v tíme je, že sa s nikým nedelí o zlato a skúsenosti za zabíjanie neutrálov a môže prekvapiť nepriateľov gankom na hociktorej lajne.
Mapa
- Ancient/Nexus/Sacrificial Shrine/Titan – Hlavný cieľ, po ich zničení hra končí.
Tróny v HoN
- Bot/Mid/Top Lane – Spodná, stredná a vrchná linka.
- Baron/Roshan/Kongor – Označenie hlavných bossov v hre v poradí LoL/D2/HoN. Tieto miesta sa obyčajne wardujú. Zabitím získate goldy, skúsenosti a bonusy!
- Brush/Bush – Kroviny, jedine v LoL. Ak v brushi nemá nepriateľ wardu, nevidí vás a môžete ho tak prepadnúť, nachystať mu pascu. Niektorý hrdinovia získavajú v bushi výhodu, Napríklad Caitlyn.
- High round – Vyvýšené miesto, poskytuje výhodu vízie.
- Jungle – Džungľa, miesto, kde sa nachádzajú neutrály.
- River – Kanál, rozdeľuje mapku na polku v smere SZ-JV.
- Rune Spawn – Miesto, kde sa spawnujú runy v Dota 2 a HoN. V LoL sa runy vyskytujú na neutráloch (Blue a Red).
Keďže sa hry primárne zameriavajú na PvP súboje, bez dobrej komunikácie sa nezaobídete. Osvojením týchto základných termínov, ktoré som sa snažil vyberať naozaj pozorne a popopísať zrozumiteľne aj pre úplných nováčikov, sa zlepší vaše chápanie hry aj jej mechanizmov. Pochopenie a správne používanie totiž môže byť faktorom ovplyvňujúcim výhry či prehry. Dúfam, že ste si článok užili a bol vám aspoň trochu nápomocný. Už nabudúce sa môžete tešiť na čarovný svet samotnej komunikácie počas hry.
Diskusia