MOBA: Žáner, ktorý vládne onlinovkám
Popularita MOBA hier je naozaj enormná. Kým League of Legends, súčasný premiant žánru, láka desiatky miliónov hráčov do svojich osídiel, na svoju šancu čakajú prinajmenšom 2 ďalší veľkí hráči a niekoľko menších titulov. Do toho sa stále ešte hrá prvá DotA ... Poďme sa pozrieť na tie dôležitejšie tituly, ktoré sa na súčasnom nasýtení (presýtení?) MOBA trhu podpísali. Najprv však zabrúsime do samotného systému a odbavíme si všeobecné reči o žánri, ktorý aj tak každý z vás pravdepodobne pozná.
Multiplayer online battle arena
Názov žánru odbremenený od skratky hovorí mnohé, ale rozhodne nie všetko. Bojová aréna pre viacerých hráčov sa tak často označuje aj ako ARTS, teda akčná real-time stratégia. Keď si dáte stratégiu a online arénu dohromady, chýba vám už len posledný prvok, ktorý odlišuje MOBA hry od ostatných. Tým je fakt, že hráči sú rozdelení do dvoch tímov a každý hráč ovláda iba jeden charakter. A tu sa dostávame k tomu, prečo MOBA hry pripomínajú aj rpgčko - ovládate jeden charakter, ktorý je možné rôzne upravovať, vybavený schopnosťami a predmetmi. Vďaka väčšinovému zasadeniu do fantasy svetov je navyše zaradenie MOBA žánru dosť mätúce a neznalým by sme ho najľahšie popísali ako mix RPG a RTS v multiplayerových tímových bitkách.
Účel hry je vždy rovnaký, zničiť nepriateľskú základňu. K tomu musíte často získať prevahu nad nepriateľmi tým, že ich proste zabijete, zničíte ich obranné veže a NPC.
Hry
Ako už sme povedali, MOBA hier je veľa, ale ako to tak pri onlinovkách býva, tých naozaj úspešných zas toľko nie je. V súčasnosti je komunita rozdelená medzi početných hráčov League of Legends a hlasných hráčov DotA 2. LoL povýšila žáner na naozaj masovú záležitosť, zatiaľ čo DotA 2 je pokračovaním najzásadnejšieho titulu pre celý žáner, ktorý je vyvíjaný prominentným tímom Valve.
Napriek tomu sa nájde celý rad ďalších titulov, ktoré by si tiež chceli odhryznúť z koláča, ktorého veľkosti sa v súčasnej dobe v PC zábave nič nevyrovná.
DotA
Začneme zvoľna, teda pôvodnou mapou pre Warcraft 3: Frozen Throne, ktorá celé to šialenstvo začala. Ani ona však nie je úplným originálom, myšlienka MOBA systému už tu je od mapy pre Starcraft Aeon of Strife.
Výhodou DotA je fakt, že už samotný Warcraft 3 sa na pomedzí medzi RTS a RPG pohybuje. Veľký dôraz na hrdinov a funkčný RPG systém a používanie predmetov znamenali, že DotA bola skôr logickým vyústením možností hry, než nejakou geniálnou novinkou. Veď na celom Warcrafte 3 boli hrdinovia aj tak to najzaujímavejšie a odstránenie prvkov ako budovanie základne alebo jednotiek mu na kráse nič ubrať nemohlo.
Dnes ide o stále hranú mapu s viac než stovkou hrdinov a množstvom itemov. Keď sa pozriete na grafiku, tak vám Warcraft 3 asi tiež nebude pripadať nijako odporný, hoci tu už s nami je viac ako 10 rokov. Priznajme si však, že ostatné MOBA hry sa nesnažia, až na výnimky, latku grafickej kvality posunúť do žiadnych zázračných výšin, a to najmä v snahe sprístupniť hru čo najširšiemu spektru hráčov s rôznym HW vybavením a rýchlosťou pripojenia k internetu.
Jedinou nevýhodou tak asi je, že DotA obsahuje iba jednu mapu (respektíve DotA mapou je), ktorá je ale dodnes patchovaná.
Progaming
Profesionálne hranie sa rozmohlo už pri prvej DotA mape, ktorá bola súčasťou turnajov od Blizzardu a napríklad aj World Cyber Games. Štafetu potom prebrala hra League of Legends, ktorej autori progaming výdatne dotujú. Prečo? Šanca zarobiť si hraním láka mnoho nových hráčov, ktorí v hre trávia dosť času a často skĺznu aj k míňaniu reálnych peňazí. O niečo podobné sa však snaží aj Dota 2 a Heroes of Newerth. A pre Blizzard je progaming takou samozrejmosťou, že All-Stars rozhodne bez nejakých tučných odmien pre najlepších tiež nezostane.
DotA 2
DotA 2 je priamym pokračovaním pôvodnej mapy, ale tentoraz už ako samostatná hra. Vyvíja ju spoločnosť Valve, ktorá po dlhých ťahaniciach s Blizzardom získala dohodou značku DotA pre seba.
Najväčšou zmenou je samozrejme grafika, ktorá je oproti DotA niekde úplne inde (ale že by zasa o 11 rokov inde, to sa nám nezdá :-)). Ide o free-to-play titul, ktorý už je krátko po svojom vydaní enormne populárny. V jeden moment ho hrá až pol milióna hráčov. Hráči majú na výber viac ako stovku hrdinov rozdelených do troch kategórií podľa toho, či je ich hlavným atribútom sila, obratnosť, alebo inteligencia. Ide teda o klasiku a hrať budete buď za rôznych bojovníkov, rangerov/Assassinov alebo mágov.
Rovnako ako prvý diel je aj DotA 2 založená na jedinej mape.
League of Legends
League of Legends má obrovský náskok. Spustená bola už v roku 2009 a zachytila najväčší rast popularity MOBA hier. Silne podporuje progaming a do istej miery zmenila free-to-play model. Ten je v jej podaní naozaj free. Platiaci hráči totiž nezískavajú výhody, ktoré nemôžu získať tí neplatiaci. Áno, v LoL sa môžete stať najlepším, aj keď do hry nevrazíte nič (okrem kopy svojho času, ale tak je to pri všetkom kompetitívnom).
LoL od Riot games má o niečo detskejšie a staršie grafické spracovanie, než konkurenčná DotA, ale že by sa na nej staroba nejako negatívne podpísala, to sa nám nezdá. Obe sú štylizované výrazne do komiksu. O popularite LoL najlepšie svedčia prosté čísla, alebo stačí vlastne jedno - v októbri 2012 Riot Games, tvorcovia hry, oznámili, že v jeden moment hralo LoL 5 miliónov hráčov a každý deň približne 12 miliónov hráčov. Mesačne ide potom o ťažko uveriteľných 32 miliónov hráčov, čím LoL zadupáva do zeme všetky ostatné onlinovky bez ohľadu na cenu a žáner.
Guinsoo vs IceFrog
Súboj LoL vs Dota 2 je tiež súbojom dvoch mužov. Jeden z nich mohol za spopularizovanie DotA a druhý sa o túto mapu staral najdlhšie a stále sa o ňu stará. Guinsoo vytvoril DotA: Allstars, teda najhranejší variant DotA vôbec a dnes je dizajnérom League of Legends. IceFrog prevzal po Guinsoovi žezlo a o DotA sa stará od roku 2005, pričom sa pridal aj k Valve a ako dizajnér vedie vývoj Dota 2. Valve vraj navyše zamestnáva aj EULA, teda anonymného a mýtami opradeného pôvodného tvorcu originálnej mapy DotA, ale to už sa pohybujeme na veľmi tenkom ľade špekulácií.
Demigod
Demigod je zďaleka najzaujímavejšou MOBA hrou široko ďaleko a tiež podľa toho dopadol - zle. Chybou možno bolo, že išlo o hru graficky príliš peknú = náročnú alebo fakt, že ste si ju museli kúpiť. Každopádne ale neuspela, hoci aj dnes nájdete vždy pár šialencov, s ktorými si môžete po internete zahrať.
Heroes of Newerth
HoN je ten ďalší v rade, ktorý nevyšiel ani najskôr, ani zadarmo a ani so slávnym menom. Hoci je vo väčšine ohľadov DotA 2 aj LoL veľmi podobný, nepodarilo sa mu odhryznúť z koláča toľko, koľko by asi tvorcovia očakávali. Preto hru neskôr uvoľnili zadarmo, čo znamená, že aj dnes si skvele zahráte. Obzvlášť s patchom V3, ktorý veľmi zlepšil grafiku hry, pridal botov a spríjemnil začiatky nováčikom.
Blizzard All-Stars
Blizzard po veľkom boji s Valve uhájil značku DotA pre komunitné mapy StarCraftu 2 a Warcraft 3, ale sám si musel pre svoj komerčný titul vybrať meno iné. Rozhodol sa teda pre prosté "Blizzard Allstars", čo pomerne dobre vyjadruje, na čo sa môžeme tešiť. Blizzard má totiž v rukáve niečo, čo žiadny z konkurentov nemá - mytológiu, fantasy svety a hrdinov. Má obrovské množstvo význačných postáv, ktoré prešli Diablom, Starcraftom, alebo samozrejme Warcraftom. Tešiť sa tak môžeme na tanka Arthasa, DPS Kerriganovú alebo supporta Thralla. Iste sa, aspoň časom, dočkáme aj ďalších hrdinov ako je Diablo, Tyrael, Azmodan, alebo možno samotný Deathwing a veľa iných, hráčom Blizzard titulov dôverne známych hrdinov, anti-hrdinov a monštier.
Bohužiaľ, viac toho o Blizzard All-Stars zatiaľ známe nie je a hra rozhodne nevyjde v roku 2013.
Diskusia