RECENZIA: Lost Ark je luxusnou Diablovkou so skvelým súbojovým systémom a nekonečnými možnosťami

Mimoriadne obľúbený MMORPG titul Lost Ark konečne zavítal aj na západný trh. Vývojári z kórejského štúdia Gamesmile sa spojili s Amazonom, aby priniesli hru aj do Európy a Ameriky, kde sa z nej stal okamžite obrovský hit. Okrem obľúbenosti v krajinách Ďalekého východu za úspechom v západných krajinách stojí aj ďalší faktor, a tým je free-2-play model, kedy je hra k dispozícii úplne zadarmo.

Ihneď po uvedení na náš trh prekonala Lost Ark na Steame hranicu 984 tisíc aktívnych hráčov a o deň na to už ich bolo online viac ako 1,3 milióna. Isté tak boli dve veci – že sa hra okamžite zaradila medzi najhranejšie v službe Steam, ako aj to, že servery takýto nápor hráčov nemohli zvládnuť a na pripojenie si mnohokrát musíme počkať až niekoľko hodín.

Lost Ark má týždne po vydaní skvelé ohlasy, obrovskú fanúšikovskú základňu a mnoho pozitívnych vlastností, pre ktoré ju hráči milujú. Ako dopadla hra v našej recenzii?

Nádherné fantasy s nekonečnými možnosťami

Asi nemá zmysel chodiť okolo horúcej kaše a nenapísať, že ide o brilantne spracovanú hru s cieľom pohltiť hráčov vo všetkých možných rovinách. Na prvý pohľad je hra mimoriadne podobná legende Diablo, ale po pripojení sa otvorý nádherný otvorený svet pre stovky tisíc hráčov, a teda MMO titul. Izometrický pohľad v kombinácii s World of Warcraft prevedením a ARPG súbojovým systémom v online svete je niečo, čo si už roky žiadalo poriadne spracovanie a Lost Ark túto potrebu napĺňa do bodky.

No a do tohto nádherného fantasy sveta sa ponoríte okamžite už pri tvorbe postavy a výbere povolania. Hneď na začiatku si totiž môžete vyskúšať rôzne povolania, ich schopnosti aj otestovať brnenie. Jedine tak si vyberiete hernú triedu, ktorá vám bude najviac vyhovovať. Až potom sa vydáte na dobrodružnú cestu, pri ktorej pravdepodobne utopíte stovky, ba až tisícky hodín.

Príbeh nie je podstatný, ale poteší svojou hĺbkou

Hlavným pôsobiskom bude krajina známa ako Arkesia, od ktorej je odvodený aj názov mocnej relikvie, Ark. Keďže ide o MMO titul, samozrejme v tom nie ste sami a s rovnakým poslaním brázdia po mapke aj milióny ďalších bojovníkov/hráčov. Ark slúži na porazenie démonov, no zároveň sa im snažíte zabrániť v jej nájdení. K tomu ale budete potrebovať silnejšie vybavenie (gear), ktorý získate už tradične zabíjaním monštier, ktoré na ceste stretnete.

Všetko sa odohráva na pozadí príbehu, ktorý ale, na rozdiel od iných podobných hier, nehrá vôbec dôležitú úlohu. Je dobré niečo o ňom vedieť, ale vôbec si s tým nelámete hlavu a Lost Ark vám ani nedáva príliš pocítiť, že tu nejaký je. Vaším cieľom je jednoducho získavanie moci. So svojou postavou sa chcete stať silnejšími, aby ste sa mohli vydať zabíjať bossov, plieniť dungeony a podnikať raidy. Ani v jednom zo spomínanej trojice nie je Lost Ark nijak originálnym titulom, ale vôbec to nevadí, lebo prevedenie, plynulosť a podmanivosť sú na míle vzdialené konkurencii.

V jednom momente pripomína akčná sekvencia v dungeone hru Uncharted svojou šialenosťou, v inom zase bojujete proti obrovským mravcom ako z Alice v krajine zázrakov a vôbec vám to neprekáža. Lost Ark má totiž nádherný vizuál, ktorý vás nepustí od obrazovky a spolu s prepracovaným ovládaním ani nebudete chcieť prestať. Samotné ovládanie nie je nijak zložité, práve naopak.

Nádherná grafika a skvelý súbojový systém

Pod týmto nádherným vizuálom a bohatým svetom sa ukrýva RPG s prepracovanými mechanikami, ktoré budú vyžadovať čas na naučenie, ale nie príliš, aby vás hra neodradila. Aj preto je veľmi podstatný tutoriál, najmä pre hráčov, ktorí s podobným typom hier nemajú skúsenosti. V súbojoch záleží na detailoch, na postavení hernej postavy, uhýbaní sa, presných úderoch aj správnom časovaní.

Tempo je postupne dávkované od pokojnenších začiatkov až po skvelé akčné sekvencie. Lost Ark totiž ponúka desiatky hodín kampane, levelovania, zabíjania a plnení questov, vďaka ktorým budete neustále objavovať nové lokality. S nimi prídu aj nové herné mechaniky, nové druhy nepriateľov aj skill, ktorý nadobudnete jedine bojom.

Grindovanie, craftenie, guildy... Veď to poznáte

Samozrejme nemôžu chýbať ani liečivé elixíry a bonusov životy – Lost Ark totiž ani zďaleka nie jeprechádzkou ružovou záhradou. To všetko v komplexne vystavaných lokalitách, kde všetko, čo ste doteraz zažili, do seba krásne zapadne.

Levelovanie je vo svojej podstate prípravou na endgame, kedy sa učíte a získavate nové veci – kúzla, pet, craftovanie predmetov, zbieranie surovín, lovenie, tvorba guildy, zbieranie cenností, PvP súboje, získanie mounta... Je toho veľa, ale nikdy sa necítite úplne preťažený, lebo Lost Ark vám všetko dávkuje postupne. Na svoje si tak prídu nováčikovia aj skúsení MMORPG harcovníci.

Vyladený multiplayerový zážitok

V typologicky podobných hrách v rámci MMORPG je pomerne náročné, alebo minimálne nie najlepšie optimalizované, hrať s priateľmi. V Lost Ark to neplatí a práve tú hra exceluje snáď najviac. Preháňať sa po krajine na svojom mountovi je síce skvelé, rovnako ako zabíjanie náhodných NPC či plnenie questov, ale pravá esencia hry tkvie v online multiplayerovom zážitku. S priateľmi tak môžete zabíjať bossov, plniť questy, dať si PvP duel alebo spoločne prechádzať mapu a objavovať nové zákutia.

Aj vďaka tomu sa dá tvorcom sčasti prepáčiť prílišné monetizovanie obsahu v podobe mikrotransakcií, ktoré zahŕňajú napríklad okamžité oživenie v dungeone. Sú to drobnosti, ale záleží na nich a je na každom, či je do hry ochotný vložiť aj nejaké peniaze navyše pre zlepšenie zážitku.

Nájdu sa aj nedostatky

Hráčov, ktorí nemajú príliš veľa času a chcú si pri hre oddýchnuť, nepoteší ani nutnosť stráviť v hre príliš veľa času na to, aby sa s postavou dostali do endgame. Tá sa sprístupní jedine po dosiahnutí určitých podmienok, ako vylepšený gear na úrovni 15 (každý jeden kúsok). Tomu predchádzajú desiatky hodín grindovania v denných a týždenných aktivitách. Je to veľa, dá sa to zvládnuť, ale nie je to pre každého. Potom je tu aj druhá možnosť, ktorou je práve zakúpenie vylepšení za reálne peniaze, ale to je na každého zvážení.

Stále je tu však k dispozícii obrovské množstvo raidov, dungeonov, bossov či monštier na lovenie, ktoré hru nielen ozvláštňujú, ale sú jej herným jadrom.

Samostatnou kapitolou sú preplnené servery, ktoré nápor hráčov jednoducho nestíhajú. Bežne sa tak stáva, že po prihlásení sa musíme počkať niekoľko hodín, kým sa vôbec do hry pripojíme. Pred nami fronta tisícok hráčov, ktorí čakajú úplne rovnako a riešenie v nedohľadne. Aj preto sa mnoho hráčov pripája v skorých ranných hodinách a nechávajú po prihlásení zapnutý skript, ktorý automaticky vykoná pár kliknutí myšou za minútu, aby im postavu neodhlásilo.

Verdikt

Lost Ark je skvelou bezplatnou hrou v štýle Diablo a World of Warcraft, ktorá hráčom ponúka nádherne vystavaný a obrovský herný svet, prepracované herné mechaniky a tonu obsahu. Nech už ide o raidy, dungeony, PvP, bossov alebo craftenie či plnenie questov, každý si nájde to svoje.

Levelovanie môže byť miestami otravné a dostať sa do endgame je behom na dlhú trať, pokiaľ si nechcete platiť nič navyše, ale aj popri tom sa dá v hre príjemne zabaviť. Najviac asi s priateľmi, s ktorými môžete vykonávať všetko vyššie spomenuté.

Nádherná grafika, skvelé súboje, obrovské množstvo obsahu a len pár chybičiek na kráse, ktoré sa ale dajú titulu prepáčiť, keďže ide o F2P model. Áno, pozerám sa najmä na vás servery, kde musím čakať na pripojenie aj niekoľko hodín.

HODNOTENIE: 9/10

Autor: Redakcia  |   Publikované: 2.3.2022   |   Zobrazené: 920x

Značky