Štvrtková recenzia (#11): Crusader Kings II

Práve prvý diel Crusader Kings bol hrou, ktorá štúdiu Paradox zaručila trochu iné vnímanie v očiach hráčov. Po precíznych, veľmi špecifických, ale trochu sterilných stratégiách ako Europa Universalis a Hearts of Iron prišiel simulátor stredovekého vladára v hĺbke, ktorá zachovávala pomerne ľahkú prístupnosť, ale zároveň umožňovala zasiahnuť do dejín úplne zásadným spôsobom. Áno, urobiť z Mojmírovcov vládnucu dynastiu nielen v Strednej Európe, je balzamom na dušu každého histórie znalého slovenského hráča.

Ďalšie zo série recenzií nájdete TU

Druhý diel prináša modernejšie spracovanie, veľa zásadných DLC a tiež napojenie na ďalšiu hru od Paradoxu, Europa Universalis IV, do ktorej si môžete s príslušným DLC naimportovať stav svojho sveta z Crusader Kings 2. Najprv sa však zameriame na DLC, ktoré svojimi zásahmi do samotnej hry vzbudzujú nepríjemnú otázku, či sa vôbec oplatí základnú hru hrať, keď DLC toho ponúkajú toľko naviac.

Prehľad (zásadných) DLC

Úplne zásadných DLC pre CK2 je 11. Okrem nich však existuje ešte celý rad ďalších, ktoré hru dokážu spríjemniť, ale zas tak dôležité nie sú - tieto menšie DLC môžeme rozdeliť do troch základných smerov, a to do hudobných (pridávajú tematickú hudbu), portrétových (pridávajú portréty postáv z rôznych období/národov) a jednotkových (rôzny dizajn jednotiek podľa národov). Teraz už ale k tým veľkým DLC, ktoré sa v hre jednoducho oplatí mať (tie zvýraznené by ste nemali minúť rozhodne):

• Sword of Islam - DLC obsahujúce "všetko s islamom", teda nových panovníkov aj celé dynastie, rovnako ako mechanizmy (polygamia a dekadencia). Do hernej mapy pridáva Západnú Afriku.
  • Legacy of Rome - DLC zameriavajúce sa na Byzantskú ríšu a Ortodoxnú cirkev. Súčasťou sú udalosti pre byzantského cisára, nový typ jednotiek, alebo ďalšia zámienka pre vyhlásenie vojny (Znovudobytie Ríše).
  • Sunset Invasion - zaujímavé DLC, ktoré do hry prináša vymyslenú inváziu bojovných Aztékov do Európy v 13. storočí. Aztécki nájazdníci tú fungujú ako typická plieniaca horda.
  • The Republic – prídavok umožňujúci hrať tradičné obchodné mestské štáty.
  • The Old Gods – optikou slovenského hráča asi najzásadnejšie DLC vôbec. Umožňuje totiž hrať už od roku 867 a z pohanskej viery tvorí plnohodnotnú alternatívu k ďalším veľkým náboženstvám v hre. To isté robí pre Zoroastrizmus, ktorý pre nás však nie je tak atraktívny.
  • Sons of Abraham – ďalší náboženský prídavok, tentoraz samozrejme o Judaizme.
  • Rajas of India - nielen plochou obrovské DLC, veď pridáva celú Indii (300 provincií). K tomu tri nové náboženstvá (Budhizmus, Džinizmus a Hinduizmus) alebo napríklad vojnové slony.
  • Charlemagne – S Karolom Veľkým sa štart hry posúva o ďalšie storočie späť, konkrétne do roku 769. Okrem toho prináša aj možnosť úpravy rodov, nové klimatické a sezónne vplyvy alebo prerobený systém regentstva.
  • Way of Life – toto DLC sa sústredí na "micromanagement" vášho vladára, ktorého si môžete lepšie prispôsobiť vďaka novým udalostiam a Focus systém, ktorý vám dovoľuje zamerať sa na jednu oblasť, ku ktorej potom vladár tiahne - napríklad vládnutie, obchod, lov, bojovanie, rodinu, zvádzanie , intrigy alebo náboženstvo.
  • Horse Lords – veľmi zaujímavé DLC, ktoré prináša vládu Nomádov, klanovej politiku, hordy, tribút a veľký kus novej mapy v Strednej Ázii.

Okrem týchto 10 radíme medzi zásadné ešte Europa Universalis IV Save Game Converter, ktorý vašu hru prevedie do podoby stráviteľnej pre ďalšiu hru od Paradoxu, ktorá sa sústredí na neskoršie historické obdobie. Takže ak napríklad vytvoríte mocné slovenské kráľovstvo v Crusader Kings 2, tak si za neho budete môcť zahrať aj v Europa Universalis IV. Keďže sa mechanizmy aj obsah hier zásadne líšia, pri prevode dôjde k výraznej konverzii a úprave, prípadne kvôli neexistencii ekvivalentov pre niektoré prvky z CK2 môžete v EÚ4 o niečo málo aj prísť, ale v zásade ide o splnený sen stratégov, ktorí chcú prejsť tisíckou rokov (nielen) európskeho vývoja v stratégiách s ohromujúcou hĺbkou.

Už z výpočtu zásadných DLC je zrejmé, že "to nebude lacné". Nie je. Kompletná zostava vrátane drobných obsahových prídavkov vyjde na Steame zhruba na 140€. Ak si však dáte chvíľu prácu a nájdete si kľúče pre DLC na iných predajných kanáloch, môžete sa dostať povedzme na polovicu tejto sumy - ak by ste si počkali na nejakú tú väčšiu zľavu, tak i na menej a to pokojne aj priamo na Steame.

CK2 umožňuje náhľad na mapu z rôznych pohľadov, tento rozdeľuje mapu podľa náboženstva​

Každopádne je otázka, či sa CK2 oplatí hrať aj bez prídavkov, ťažko zodpovedateľná - v čase vydania bol CK2 plnohodnotná hra, ktorá si zaslúžila veľkú chválu, ale to sú už 3 roky, v ktorých došlo k razantným úpravám. Na DLC sa tiež nedá pozerať tým spôsobom, že "využijete len málo", takže si kúpite len Old Gods, pretože chcete vládnuť s Mojmírovcami, zatiaľ čo Islam alebo Byzancia idú mimo vás - DLC totiž upravujú svet, v ktorom hráte a práve komplexita sveta a mechanizmov pomáha celý zážitok zintenzívniť. A pre hru kalibru CK2 je to úplne zásadné - zážitok z hry neovplyvňujú len možnosti, ktoré máte vy sami, ale aj všetko okolo, od cudzích náboženstiev, cez mongolské hordy, talianske obchodné republiky až po presah do Indie a prostý fakt, že frakcie majú správny erb a vlastný dizajn jednotiek.

O čom to vlastne je?

Čo keby ste si mohli vybrať postavu oplývajúcu určitou mocou v stredovekej Európe, ktorú môžete viesť vojnami, intrigami a sobášmi, kým nezomrie? A keď zomrie, tak pokračovať v koži jej dediča? Presne to, ako real-time stratégia, ponúka Crusader Kings 2. V koži (najčastejšie) európskeho feudála sa snažíte presadiť seba a svojho dediča, aby ste sa zapísali do dejín čo najväčším písmom. Nejde pritom len o moc, ale aj o prostriedky na jej dosiahnutie - budete pohanský kráľ, alebo cisár Svätej Ríše Rímskej alebo napríklad vojvodca mongolskej hordy? Hra väčšine reálnych prvkov pridáva unikátne prvky hrateľnosti, ktoré určujú, na čo sa v hre musíte sústrediť podľa toho, čo je pre vaše náboženstvo, štátne zriadenie a geopolitickú situáciu naozaj dôležité.

Ako panovník (nie nutne zvrchovaný, môžete byť aj vazalom kráľa, cisára alebo napríklad vojvodu) máte k dispozícii zdroje svojich provincií, zdroje provincií svojich vazalov (ak ste s nimi zadobre...) a tiež diplomaciu. Staráte sa o svoj dvor, o sobáše svoje aj v rodine a u svojich dvoranov, a snažíte sa svoj vplyv zvyšovať. Zvrhnúť svojho lénneho pána, spacifikovať vazalov, dobyť susedné ríše, konvertovať k náboženstvu, ktoré je vám po chuti, zasiať svoju kultúru do širokého okolia, prosperovať.

Obsiahlosť hry je pre nováčikov ťažko predstaviteľná (dobré tipy pre prvé hranie aj všeobecný prehľad nájdete v tomto anglickom návode), takže vhod prídu tutoriály, ktoré sú veľmi dobre urobené a vždy si berú za cieľ len čiastkové prvky, pretože skombinovať ich budete musieť už sami - už kvôli tomu, že možností je naozaj nekonečne veľa.

Lepšia grafika a AI

Už prvý CK priniesol veľmi zaujímavú "špinavú a temnú" grafiku, ktorá pomáhala navodiť správnu atmosféru stredoveku. Dvojka ide ale s dobou, takže ponúka oveľa čistejší a kvalitnejší vzhľad, a čo je ešte oveľa dôležitejšie, prehľadné a páčivé užívateľské rozhranie.

Hra je trojrozmerná a nevyzerá vôbec zle, boja sú znázornené iba schematicky​

Ešte zásadnejšie sú ale zmeny v AI, ktoré sú mnohé, ale zhrnúť by sme ich mohli do dvoch vlastností: stabilita a uveriteľnosť. V prvom Crusader Kings bol problém udržať monarchiu po kope, či už kvôli rebelujúcim vazalom, alebo nestabilné zahraničnej politike. Nie že by v dvojke cieľavedomí cudzí panovníci a vazali neexistovali, ale už sa nesprávajú ako odtrhnutí z reťaze. Ak chcete, môžete vyznenie hry výraznejšie kočíkovať. Jasne, keď vám nečakane umrie vladár, na ktorého miesto nastúpi neschopný a neobľúbený dedič, veci stále môžu nabrať rýchly spád, rovnako ako keď naštvete svojho dlhoročného spojenca, ale aspoň viete, za čo to schytávate. A to je skvelé, pretože zatiaľ čo v sérii Total War je hyperagresívna AI, ktorá na vás zaútočí jednoducho preto, že máte kus spoločnej hranice, znesiteľná, v Crusader Kings sa podobné správanie zrovna nevyníma.

(Z)hodnotenie

Ak máte s podobnými hrami pozitívnu skúsenosť, potom nie je čo riešiť. Crusader Kings 2 aj vďaka svojim datadiskom ponúka bezprecedentnú hĺbku a zábavnosť, ktorá vás neomrzí stovky hodín. Môžete v nej experimentovať a plniť si drzé sny o prekopaní stredovekej histórie, alebo zistiť, ako by asi vyzerala Hra o tróny ako komplexná, na dynastie zameraná stratégia (mimochodom Pieseň ohňa a ľadu existuje ako mód pre CK2). Ak navyše plánujete hrať aj Europa Universalis 4, idea (aj jej prevedenie) kontinuity medzi týmito titulmi je jednoducho príliš veľkým lákadlom, než aby sa dala ignorovať.

HODNOTENIE: 9,5/10

Autor: Redakcia  |   Publikované: 25.2.2016   |   Zobrazené: 2703x

Značky